Czas to pieniądz, a zaprezentowanie działania naszego produktu za pomocą filmu znacząco przyśpiesza zrozumienie obszaru jego zastosowania. Nic zatem dziwnego, że wykorzystanie wideo do promocji rozwiązań z obszaru nowych technologii jest coraz powszechniejsze.
Badania przeprowadzone przez firmę wyzwol.com w 2019 r. świadczą o tym, jak bardzo popularnym narzędziem w komunikacji jest wideo. Aż 96% osób wykorzystywało to rozwiązanie, aby lepiej zrozumieć działanie produktu lub usługi. Nie jest zatem kwestią, czy wykorzystywać wideo do prezentacji firmy, ale jak to robić skutecznie. I na ten aspekt chciałabym szczególnie zwrócić uwagę – w jaki sposób realizować komunikację firmy przy pomocy filmów? Oto 5 sytuacji, w których warto stosować wideomarketing.
1️⃣ Promocja nowego produktu
Nowy produkt często wiąże się ze znaczną liczbą pytań o możliwe zastosowanie, dostępne parametry i potencjalne obszary funkcjonowania. Według wspomnianych wyżej badań 79% respondentów stwierdziło, że film o firmie przekonał ich do zakupu danego rozwiązania.
W takich sytuacjach dobrze sprawdzają się także animacje. Są szczególnie przydatne, gdy nasze rozwiązanie jest jeszcze w fazie opracowywania lub jest zupełnie nowe na rynku. W przypadku innowacji nie każdy produkt można pokazać w docelowym środowisku naturalnym. Animacja pozwala na prostą i angażującą wizualizację. Gdy zbieramy finanse na nasz projekt, z pewnością pomoże zrozumieć ideę nowego produktu.
2️⃣ Wprowadzanie usprawnień do istniejącego produktu
Zwykle nie przepadamy za zmianami i dość ostrożnie podchodzimy do ich wprowadzenia w życie. Jeżeli w urządzeniu kontrolki były w jednym miejscu, a w nowym są w zupełnie innym – możemy spotkać się z oporem użytkowników. Siła przyzwyczajenia jest tutaj ogromna i dopiero kilkakrotne użytkowanie sprawia, że nabywamy nowe nawyki.
Często jednak zmiany są dużo bardziej zaawansowane. Dla zaoszczędzenia czasu warto skorzystać z filmu instruktażowego, w którym przedstawimy przyczynę tej zmiany i działanie nowego rozwiązania. Mimo że nie zawsze takie wyjaśnienie wydaje się intuicyjne, to nasz użytkownik powinien wiedzieć, dlaczego postanowiliśmy wprowadzić inne funkcjonalności, o co je poszerzamy, a które z dotychczasowych wycofujemy. Według badań firmy wyzwol.com, aż 68% internautów woli uczyć się o nowych produktach i usługach oglądając krótkie filmy.
W ten sposób oszczędza się nie tylko czas, ale i pieniądze – infolinia nie będzie tak bardzo zaangażowana. Dodatkowo zaprezentujemy firmę jako podmiot, który doskonale rozumie swoich odbiorców, dba o ich komfort, a także stale się rozwija.
3️⃣ Poszukiwanie nowych pracowników
Poszukiwanie nowych pracowników spędza niektórym firmom sen z powiek. Jest wiele czynników, które decydują o tym, że dana osoba finalnie zdecyduje się na współpracę z nami. Tym, co bardzo mocno sprzyja i otwiera oczy na możliwości rozwoju zawodowego pracowników, jest pokazanie firmy od środka.
W przypadku branży przemysłowej jest to zawsze duża ciekawostka – jak taka firma wygląda od wewnątrz? Jak wyglądają warunki, w których powstają czujniki, roboty czy drony? Zwykle skala działa na wyobraźnię, co potrafi być doskonałym narzędziem employer brandingowym pod przyszłe zatrudnienia.
4️⃣ Budowanie wiarygodności firmy
Liczby zawsze robią wrażenie. Liczba pracowników, wielkość zamówień, powierzchnia fabryk czy laboratoriów. Połączenie tych informacji z filmem, na którym widzimy ludzi i przestrzeń w ruchu, stanowi dużo silniejszy przekaz. Wyobraźnia potrafi wiele nam podpowiedzieć, ale filmy zawsze działają imponująco. Przykładem są ujęcia z drona, pokazujące skalę zakładu produkcyjnego czy zaprezentowanie pracowników przy pracy.
5️⃣ Stała edukacja o firmie i nowych produktach
YouTube ma już niemal jeden miliard użytkowników, co stanowi prawie 1/3 wszystkich internautów. Własny kanał na tym portalu umożliwia budowanie społeczności wokół naszych produktów, edukowanie o ich funkcjonowaniu i rozwoju. Można ogłaszać zmiany, pytać o sugestie poprawy, wciągać w dyskusję i budować zaangażowanie z klientami.
Tempo pracy sprawia, że szukamy możliwości szybkiej i przystępnej edukacji. Obrazem jesteśmy w stanie sprawniej i skuteczniej dotrzeć do odbiorcy. A to budzi jedno najważniejsze skojarzenie, że warto z nami pracować lub korzystać z naszych produktów. Dobrze opracowane materiały wyjaśniają zasady użytkowania. Dzięki temu zyskujemy ufność klientów i pewność, że szybko do nas wrócą.
Anita Kijanka jest właścicielką Come Creations Group. Na co dzień zajmuje się komunikacją medialną firm związanych z najnowszymi technologiami. Z wykształcenia jest doktorem nauk społecznych.