Systemy SCADA ? czego oczekują klienci?

    Wacław Bylina, menedżer produktu ASIX w firmie Askom
    Wymagania wobec systemów SCADA zmieniają się, co widzimy w pytaniach zadawanych nam przez klientów. Na pierwszy plan wysuwa się możliwość zdalnego dostępu do danych lub całej aplikacji, również na urządzeniach mobilnych. Coraz częściej pojawiają się też pytania o możliwość walidacji aplikacji i to nie tylko w kontekście zastosowań w farmacji lub przemyśle spożywczym. Trochę na dalszy plan schodzą kwestie związane z archiwizacją i raportowaniem, ponieważ te narzędzia stały się powszechnie dostępne w systemach SCADA, teraz to już oczywistość. Archiwizacja danych pojawia się jednak często w odniesieniu do tzw. zapisów zdarzeniowych, pozwalających na tworzenie tzw. paszportu wyrobu.
    Mimo że język angielski jest coraz popularniejszy, to kwestia polskiej wersji językowej i wsparcia w języku polskim jest nadal istotna. W szczególności pomoc techniczna i jej szybkość decydują o wyborze systemu SCADA.
    Na dalszy plan schodzą sprawy związane ze skalowalnością licencji ? to dziś standard. Niestety standardem są też płatne drivery komunikacyjne, więc klienci często nie poruszają tej kwestii, chociaż w naszym przypadku drivery są w cenie licencji.