Mitsubishi Electric 4.0

Podczas targów Automaticon 2015 mieliśmy przyjemność rozmawiać z panem Hitoshi Nambą, szefem Mitsubishi Electric w Europie Środkowej i Wschodniej. Tematem spotkania była strategia rozwoju japońskiej firmy.
Wywiad przeprowadził Michael Majchrzak, wydawca magazynu Control Engineering Polska.
CE: Mitsubishi Electric weszło do Polski ponad dziesięć lat razem ze swoimi japońskimi klientami, głównie z branży motoryzacyjnej. Jaki procent dochodu gwarantowali wtedy i jak to wygląda dzisiaj?
Hitoshi Namba: Kiedy weszliśmy na polski rynek, około 90% naszych klientów pochodziło z Japonii. Dziś ta liczba zmalała do 10%. Obecnie większość naszych klientów to firmy, z którymi rozpoczęliśmy interesy już w Polsce.
CE: To istotna zmiana w stosunkowo krótkim czasie. Tym bardziej znacząca, że niektórzy silni konkurenci, dla przykładu Siemens, działają na lokalnym rynku od wielu lat. Co zdecydowało o sukcesie początkowej strategii Mitsubishi Electric i na czym polegały jej późniejsze zmiany?
Hitoshi Namba: Jak wiele innych firm, weszliśmy na rynek poprzez lokalnego dystrybutora. Pięć lat później mogliśmy już podjąć samodzielną działalność. Strategia zmieniała się wraz z naszymi klientami. Na początku obserwowaliśmy duży popyt na wyroby z niższej półki, np. PLC. Wraz z rozwojem rynku wzrosły wymagania naszych klientów co do zaawansowania produktów i systemów. Dziś szukają oni rozwiązań, a nie komponentów. Są zainteresowani naszą wieloprocesorową platformą iQ i wykorzystaniem sieci CCLink. Klienci otrzymują proste i spójne rozwiązania, umożliwiające poświęcenie więcej czasu i środków na aplikacje.
Platforma iQ to jeden dostawca pod jeden kompletny system z jednym oprogramowaniem. Zaletą iQ jest pełna i bezproblemowa integracja ze wszystkimi systemami. iQ oferuje szeroki wachlarz różnych sterowników, które płynnie działają na tej samej płycie bazowej, pozostawiając inżynierom więcej czasu na skupienie się na aplikacjach. iQ-R jest odpowiedzią na potrzeby systemów opartych na komputerach PC. Nowa generacja iQ-R jest efektem ewolucji, ale w obecnej wersji to rewolucja pod względem szybkości i technologii. Proszę pamiętać, że jesteśmy firmą skoncentrowaną na rozwiązaniach, a nie produktach. Dlatego oferujemy zintegrowane rozwiązania dopasowane do specyficznych wymagań naszych klientów.
<—newpage—>
W odniesieniu do innych rynków, podążamy tą samą ścieżką co na rynku polskim – szukamy najpierw lokalnych partnerów, szkolimy ich, blisko współpracujemy i razem budujemy markę. Jako pierwsza firma w Polsce otworzyliśmy showroom, czyli Centrum Automatyki Przemysłowej w Balicach (koło Krakowa). Odwiedzają je tysiące gości rocznie. Mamy podobne centrum w Pradze, planujemy następne w innych krajach regionu. W dłuższej perspektywie wierzymy zarówno w sprzedaż bezpośrednią, jak i w budowanie silnych relacji z naszymi dystrybutorami. Zaufanie i ich pełne wsparcie to dla nas kluczowe elementy. Posiadamy trzy główne kanały sprzedaży: sprzedaż bezpośrednia, dystrybutorzy i partnerzy rozwiązań dla poszczególnych branż. Ta struktura służy nam bardzo dobrze w Polsce, dlatego będziemy ją wdrażać w całym regionie.
CE: Które sektory Mitsubishi Electric uznaje za strategiczne?
Hitoshi Namba: Zawsze była nas bardzo ważna branża automotive. Inne kluczowe sektory, zwłaszcza ze względu na nasz biznes robotyczny, to np. nauki przyrodnicze, przemysł spożywczy, uzdatnianie wody. Ponieważ produkujemy lekkie roboty przemysłowe, istotne są dla nas „lżejsze” branże. Nasze roboty są bardzo efektywne w zastosowaniach typu pick and place. Widzimy ogromny rynek w tych obszarach. Roboty przemysłowe Mitsubishi Electric integrują się bezpośrednio z naszą platformą iQ i protokołami CCLink, ułatwiając w ten sposób wdrażanie aktualizacji i rozszerzeń dla naszych klientów. Jak wspomniałem, oferujemy jedną sieć zdolną do pracy z wieloma platformami.
CE: W ostatnim czasie zyskuje na popularności koncepcja Fabryka 4.0. Jaka jest pańska opinia na jej temat? Jak Mitsubishi Electric ma zamiar wykorzystać ten trend w automatyce przemysłowej?
Hitoshi Namba: My już jesteśmy przygotowani do tego. Od lat świadczymy kompleksową integrację technologii poprzez oprogramowanie Mitsubishi Adroit Process Suite (MAPS). MAPS jest programem narzędziowym do zarządzania cyklem życia projektu, który oferuje dodatkowe wartości na każdym etapie łańcucha wartości. Odnosi się on do problemów występujących w większości narzędzi integracyjnych PLC/SCADA, a tym samym oferuje wartość dodaną do prac technicznych i faz integracji. Dzięki MAPS raporty obejmujące takie obszary jak harmonogramy I/O czy konfiguracje znaczników PLC i SCADA mogą być wygenerowane automatycznie. MAPS jest mocnym wprowadzeniem do Fabryki 4.0, koncepcji wymiany informacji opartej na integracji różnych platform na terenie zakładu. Z MAPS, CC-Link i platformą iQ Automation jesteśmy dobrze przygotowani, aby pomóc naszym klientom we wprowadzeniu zmian wymaganych w Fabryce 4.0.
CE: Dziękuję za rozmowę.