Inteligentna intralogistyka

Pod koniec lutego br. podczas brunchu w warszawskiej restauracji Akademia firma Mobile Industrial Robots (MiR), duński producent autonomicznych robotów mobilnych (autonomous mobile robots, AMRs), zaprezentowała dziennikarzom branżowym możliwości robota MiR200. Gospodarzem spotkania, zorganizowanego przez agencję Omega Communication, był Jesper Sonne Thimsen – menedżer sprzedaży MiR na region Europy Centralnej i Wschodniej. W spotkaniu uczestniczyli również przedstawiciele dystrybutora robotów MIR na ryku polskim, firmy Encon Koester.

– Widzimy w rynku Europy Środkowo-Wschodniej duży potencjał dla współpracujących robotów mobilnych – mówi Jesper Sonne Thimsen. – Zarówno lokalne firmy, jak i międzynarodowe korporacje mające swoje centra produkcyjne w regionie stoją w obliczu wyzwań związanych z optymalizacją kosztów produkcji. Robotyzacja wydaje się oczywistym rozwiązaniem, coraz bardziej dostępnym dla szerokiego kręgu firm.

– Przez ostatnie 20 lat zapowiadano, że roboty mobilne będą szeroko rozpowszechnione. Mimo to roboty w logistyce nie osiągnęły popularności. Według mnie było to kwestią ceny i potencjalnego zysku. Uznałem zatem, że elastyczne, wszechstronne, dostępne cenowo i przyjazne użytkownikowi rozwiązanie, mogące wspierać każdego pracownika, znalazłoby zastosowanie we wszystkich branżach. Na tej podstawie zacząłem prace nad robotem mobilnym MiR100 – dodaje założyciel i dyrektor ds. strategii Mobile Industrial Robots, Niels Jul Jacobsen, który bada i rozwija technologię robotów i oprogramowania od 1989 roku.

Od prawej: Jesper Sonne Thimsen – Area Sales Manager CEE, MiR, 
Paweł Lewandowski – prezes zarządu Encon Koester Sp. z o.o. sp.k.,
Robert Gałązka – Dyrektor ds. Rozwoju, Encon Koester Sp. z o.o. sp.k.

Współpracujące roboty mobilne są nowym segmentem rynku robotycznego i mogą być odpowiedzią na wyzwania naszego regionu. Bezpiecznie optymalizują logistykę wewnątrzzakładową, pomagając eliminować kosztowne wąskie gardła w przepływie materiałów oraz zwiększać efektywność produkcji. Jak zapewnia producent, okres zwrotu z inwestycji w przypadku mobilnych robotów MiR wynosi nawet poniżej jednego roku.

Podczas spotkania w Warszawie wiele miejsca poświęcono analizie różnic między AGVs (automated guided vehicles) a ich bardziej „inteligentnymi” odpowiednikami, czyli AMRs. O ile te pierwsze poruszają się po stałych trasach, wyznaczonych przez kable, linie lub pasy magnetyczne, oraz mają ograniczoną zdolność omijania przeszkód, a ich przeprogramowanie do realizacji innego typu zadania bywa pracochłonne, o tyle autonomiczne roboty mobilne nie wymagają do nawigowania zewnętrznej infrastruktury, bazują bowiem na lokalnych mapach, jakie tworzą na podstawie sygnałów z dwóch skanerów laserowych, kamery wizyjnej oraz czujników ultradźwiękowych. Ponadto roboty tego typu są dość elastyczne, mogą co chwila wykonywać inną misję, same wynajdują najkrótszą, bezkolizyjną ścieżkę dotarcia do celu, a dzięki łączności WiFi oraz Bluethooth potrafią komunikować się z infrastrukturą zakładu lub budynku (np. przejechać na inne piętro, używając do tego windy), a także innymi robotami AMR, tworząc całą flotę inteligentnych wózków transportowych, mogącą liczyć nawet do stu jednostek (tyle bowiem robotów jest w stanie skoordynować oprogramowanie dostarczane przez producenta).

Roboty MiR100 i MiR200

Współpracujące roboty mobilne MiR są autonomiczne, nawigują bezpiecznie wokół ludzi i maszyn, a czujniki i kamery pozwalają im na bieżąco reagować na zmieniające się warunki w zakładzie i wyszukać zawsze optymalną trasę do punktu docelowego. Kontrolę nad robotami mobilnymi MiR może sprawować operator bez doświadczenia programistycznego, wykorzystując do tego przyjazny interfejs dostępny z poziomu przeglądarki internetowej na smartfonie, tablecie lub laptopie.

Robot mobilny MiR100  transportuje materiały o maksymalnej masie 100 kg, natomiast MiR200 – 200 kg. Roboty MiR są przystosowane do prostego uzupełniania je o moduły nastawne, do których należą pojemniki, stojaki, podnośniki, przenośniki lub ramiona współpracujące, montowane w zależności od potrzeb. MiR oferuje również MiRHook, który może być umieszczony na robotach MiR i ciągnąć np. klatki, wózki czy widły do palet. Uciąg robota MiR100 wyposażonego w MiRHook wynosi 300 kg, natomiast robota MiR200 – pół tony.

MiR100 w firmie Flex

Sieć dystrybucyjna w CEE

Mobile Industrial Robots proponuje swoje rozwiązania w Europie Środkowo-Wschodniej poprzez sukcesywnie rozbudowywaną sieć dystrybutorów i integratorów (obecnie ma ich w regionie dziewięciu). Współpraca z lokalnymi partnerami daje MiR lepszą znajomość specyfiki rynku, dystrybutorzy i integratorzy zapewniają również wsparcie techniczne przy wdrożeniu i obsługiwaniu robotów. W Polsce dystrybucją robotów MiR zajmuje się firma Encon Koester.

MiR Hook200

Autor: Seweryn Ścibior, Control Engineering