Bridgestone zainwestuje w Polsce kolejne 200-300 mln euro

    Japoński koncern Bridgestone, który ma fabrykę w Poznaniu, zbuduje nowy zakład w Stargardzie Szczecińskim. Inwestycja sięgnie 200-300mln euro, a w jej wyniku powstanie 800 miejsc pracy. Kolejnych 800 osób będzie pracować u poddostawców. Projekt zostanie objęty Kostrzyńsko-Słubicką Specjalną Strefą Ekonomiczną (SSE).
    Bridgestone – tak jak cała branża oponiarska – ma przed sobą świetlane perspektywy. Według specjalistów popyt na opony będzie rósł 4% rocznie.
     — Rynek rozwija się bardzo dobrze, bo rośnie produkcja samochodów. Polska jest bardzo rozwojowym rynkiem, choć coraz więcej firm, nie tylko oponiarskich, wybiera inne kraje na inwestycje — mówi Anna Szwajkowska z Pirelli Polska. – Pirelli wybudował ostatnio fabryki w Rumunii i Chinach.
    Bridgestone ma fabrykę opon w Poznaniu. W 1998 r. nawiązał współpracę ze Stomilem Poznań. Rok później Japończycy stali się właścicielami 100%. spółki, która miała 3 ha hal produkcyjnych. Zmodernizowali hale i rozbudowali je do powierzchni 12 ha. Bridgestone zatrudnia tu 1290 osób. Na początku 2005 r. firma zdecydowała się na budowę zakładu gumowych gąsienic w Żarowie koło Wrocławia — na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. To inwestycja za 12 mln euro. W fabryce ma pracować 300 osób. Podobne fabryki Bridgestone ma w Japonii, Chinach i Hiszpanii. Do amerykańskiego oddziału Bridgestone Americas Holding należy także Bridgestone / Firestone Diversified Products, który specjalizuje się w produkcji resorów pneumatycznych. W 2004 r. Firestone zdecydował się wybudować nowy zakład produkcyjny w wielkopolskim Wolsztynie.
    Ostatnia walka o inwestora z tej samej co Bridgestone branży toczyła się w ubiegłym roku. Polska, Słowacja i Węgry starały się o przyciągnięcie Hankooka, który chciał zbudować fabrykę opon za 500 mln euro i zatrudnić 1 500 osób. W maju 2005 r. Hankook ogłosił, że wybrał Słowację. Wcześniej Hyundai/KIA zdecydował się tam zbudować fabrykę za 1,1 mld euro, a francuski PSA Peugeot-Citroen — zainwestować 700 mln euro. W lipcu Koreańczycy wrócili jednak do negocjacji z Polską, bo pojawiły się problemy z pomocą publiczną na Słowacji. Ostatecznie jednak koncern wybrał Węgry. Produkcja 10 mln opon rocznie ma ruszyć w drugiej połowie 2007 r.