TAROPAK i POLAGRA-FOOD 2005

Międzynarodowy salon Techniki Pakowania i Logistyki oraz Międzynarodowe Targi Przemysłu Spożywczego odbyły się w Poznaniu w dniach 20-23 września.

Ministerstwo Gospodarki i Pracy po raz dwudziesty czwarty objęło honorowym patronatem Międzynarodowy Salon Techniki Pakowania i Logistyki TAROPAK. Targi te od lat są istotnym wydarzeniem na miarę Europy Środkowo-Wschodniej. Przemysł opakowaniowy to jedna z lepiej rozwijających się gałęzi gospodarki w naszym kraju. Wraz ze wzrostem poziomu życia społeczeństwa zwiększa się popyt na dobra konsumpcyjne o wyższym standardzie, w tym również na opakowania. Poza tym nie należy zapominać, że konkurencja na rynku 25-ciu krajów członkowskich Unii Europejskiej wymusza intensyfikację działań zmierzających do podnoszenia atrakcyjności produktów.
Jeśli natomiast chodzi o rozwój polskiego przemysłu spożywczego, to trzeba zaznaczyć, iż należy on dziś do ścisłej europejskiej czołówki. Fakt ten świadczy o tym, że potrafimy czerpać korzyści z możliwości i szans, jakie dało nam przystąpienie do UE. Podobnie Międzynarodowe Targi Przemysłu Spożywczego POLAGRA-FOOD, ewoluując, stały się jednym z większych spotkań branży spożywczej w Europie. Tegoroczna edycja targów POLAGRA-FOOD pobiła zeszłoroczne rekordy. Do Poznania zawitało bowiem 1 300 wystawców i firm z 36 krajów, w tym m.in. z: Argentyny, Belgii, Brazylii, Czech, Francji, Holandii, Litwy, Niemiec, Ukrainy, USA oraz Wielkiej Brytanii, co stanowi wzrost o blisko 30% w stosunku do ubiegłorocznej edycji targów.

TAROPAK 2005
Na przestrzeni ostatniej dekady funkcja opakowania ewoluowała w gospodarce rynkowej. Dawniej opakowanie pełniło przede wszystkim funkcję ochronną. W późniejszym etapie funkcję informacyjną, czyli można by rzec marketingową. Natomiast dzisiaj musi stawić czoła trudnym wymaganiom związanym z logistyką towarów. Specjaliści oceniają, że rynek wykazuje stałą tendencję wzrostową, pomimo tego że branża opakowaniowa w Polsce od lat stanowi jedną z lepiej prosperujących gałęzi. Zużycie opakowań w naszym kraju nadal jest prawie 4-krotnie mniejsze niż w Europie Zachodniej, ponad 5-krotnie mniejsze niż w USA i prawie 6-krotnie mniejsze niż w Japonii. Z badań COBRO (Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań – cobro.org.pl), wynika, że w najbliższym czasie zużyjemy o 5-6% więcej opakowań w ujęciu ilościowym i ok. 13% więcej w ujęciu wartościowym w skali roku. Jeśli prognozy sprawdzą się, jest szansa, że w 2010 roku osiągniemy poziom zużycia opakowań krajów Europy Zachodniej (ale czy to aby na pewno dobry kierunek…).
Wraz ze wzrostem zużycia ilości opakowań zdecydowanie poprawia się też ich jakość. Stosowane są coraz nowocześniejsze technologie, dzięki którym wyraźnie spada zużycie wykorzystywanych surowców. Dla przykładu w ciągu ostatnich 3 lat obniżono aż o 60% gramaturę tektury falistej.
W tegorocznej edycji TAROPAK-u wzięło udział blisko 700 wystawców z 29 krajów. Poza polskimi przedsiębiorcami w TAROPAK-u wzięli udział wystawcy z: Austrii, Belgii, Białorusi, Chin, Czech, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Indii, Izraela, Litwy, Łotwy, Niemiec, Portugalii, Rosji, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, Szwecji, Tajwanu, Turcji, Ukrainy, USA, Węgier, Wielkiej Brytanii  i Włoch. Ekspozycja zajęła 17 tys. m2 powierzchni wystawienniczej.

POLAGRA-FOOD
Kolejna edycja Międzynarodowych Targów Przemysłu Spożywczego okazała się ogromnym sukcesem i już w przedbiegach pobiła rekordy swojej poprzedniczki, którą określano mianem przełomowej. Wnioski nasuwają się same. Polski przemysł spożywczy stale ewoluuje, co skłania przedstawicieli branży do osiągania coraz lepszych wyników, a co idzie za tym i sukcesów na skalę europejską. Wygląda na to, że jeden z nadrzędnych punktów Narodowego Planu Rozwoju – poprawa konkurencyjności sektora spożywczego na jednolitym rynku europejskim, małymi krokami zmierza do celu.
Tegoroczne Targi POLAGRA–FOOD odwiedziło blisko 40 tysięcy potencjalnych klientów, których zwabił aromat świeżo parzonej kawy i zapach pieczonego chleba. Mieli więc niepowtarzalną okazję, aby uraczyć podniebienie i nacieszyć oczy. Zwiedzający podziwiali ofertę ponad 1300 wystawców i firm z 37 krajów. Ekspozycja wystawców POLAGRAFOOD 2005 prezentowana była na powierzchni blisko 28 000 m2 w 13 pawilonach oraz na terenie otwartym.
Cykl seminariów zorganizowanych wspólnie przez Międzynarodowe Targi Poznańskie, Stowarzyszenie Naukowo-Techniczne Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego oraz redakcje pism branżowych zgromadził ogromną liczbę słuchaczy. Jak co roku spotkania dedykowane były przedstawicielom branży soków pitnych i zagęszczonych, branży mięsnej, drobiarskiej, piekarstwa, przetwórstwa zbóż oraz cukiernictwa. Wszystkie dotychczasowe edycje targów były odpowiedzią na zmieniające się realia rynku i potrzeby branży. Organizatorzy starają się, aby te coroczne spotkania stawały się coraz bardziej interesujące dla fachowców i atrakcyjne dla publiczności.

Opracowała: Katarzyna Anna Owsianna