
Specyfika silników krokowych
Silniki krokowe ze względu na relatywnie niski koszt opracowania kompletnego napędu stosowane są przede wszystkim w urządzeniach wymagających dużego momentu przy małej prędkości obrotowej. W tym przypadku odpowiednio dobrany silnik krokowy o zasilaniu bipolarnym, charakteryzujący się małą rezystancją i dużą indukcyjnością uzwojeń jest z całą pewnością najtańszym rozwiązaniem. Podstawową wadą silników krokowych w przypadku urządzeń precyzyjnych jest wysoki poziom wibracji i hałasu podczas pracy z prędkością obrotową zbliżoną do maksymalnej. Minimalizacja tych niekorzystnych efektów wymaga od konstruktorów stosowania wyrafinowanych metod sterowania oraz specjalnych tłumików drgań, w tym drgań rezonansowych. Producenci starają się z kolei ograniczyć te efekty, zwiększając rozdzielczość samych silników.
Wymagania współczesnych aplikacji przyczyniają się do powstawania wielu innowacji. Warto tu przede wszystkim wspomnieć o silnikach ze zintegrowanym enkoderem i pracujących w zamkniętej pętli sprzężenia zwrotnego. Popularność interfejsu Ethernet sprawiła, że znalazł on już swoje stałe miejsce w wyższej klasie sterowników, a wieloletnie problemy z napędami pracującymi w środowisku korozyjnym i aktywnym chemicznie zaowocowały opracowaniem silników ze stopniem ochrony IP65.