Rekuperacja energii we Flirtach dzięki urządzeniom ABB

    Zakład Urządzeń Przekształcania Mocy i Napędów ABB w Aleksandrowie Łódzkim dostarczy urządzenia umożliwiające wykorzystanie odzyskanej energii hamowania w nowobudowanych składach pociągów.

    Będą one zamontowane w 20 elektrycznych zespołach trakcyjnych Flirt, które firmy Stadler Polska i Newag budują na zamówienie PKP Intercity.

    Każdy z tych pociągów ma mieć wiele różnego rodzaju instalacji i urządzeń pokładowych (klimatyzacja, indywidualne gniazdka elektryczne, monitory LED, itp.), co wymusza zastosowanie energooszczędnego układu napędowego.

    Do zasilania układów pomocniczych wykorzystywana będzie właśnie odzyskiwana energia hamowania pociągów, dzięki zastosowaniu przekształtników produkcji ABB. Są to kompaktowe urządzenia ? przetwornice statyczne oraz przetwornice napędowe znajdują się w jednej obudowie. Tym samym zajmują mniej miejsca w porównaniu do standardowych rozwiązań, pozwalając na zaprojektowanie pojazdu z większą przestrzenią pasażerską, informuje producent.

    Przekształtniki wyposażone są w chłodzenie cieczą, co zapewnia bardziej stabilną pracę w skrajnych warunkach atmosferycznych. Ponadto charakteryzują się budową modułową, która ułatwia i przyspiesza czas obsługi ? zarówno naprawy, jak i codziennej konserwacji.

    Ma to istotne znaczenie dla producentów pociągu, którzy zgodnie z umową z PKP Intercity zapewniają również usługę serwisowania pojazdów przez okres 15 lat od momentu dostarczenia taboru.

    Zakład Urządzeń Przekształcania Mocy i Napędów ABB w Aleksandrowie Łódzkim ABB ma dostarczyć pierwsze jednostki do sierpnia 2014 roku.

    Dla ABB w Polsce to już kolejny kontrakt dostaw przekształtników trakcyjnych Bordline, po zeszłorocznym zamówieniu 40 sztuk (model CC750) dla Stadler Polska. Zostały one zainstalowane w pociągach Flirt wyprodukowanych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

    Stadler dostarczył dotychczas temu przewoźnikowi pierwszych sześć zamówionych składów, które od 15 czerwca jeżdżą na trasie Łódź ? Sieradz. Pod koniec października zostanie przekazanych 10 kolejnych pociągów, a ostatnie ŁKA otrzyma w lutym przyszłego roku.