Bosch ulepsza mechaniczną pompę próżniową

    Mechaniczna pompa próżniowa EVOII firmy Bosch ma być dowodem na to, że nawet w konwencjonalnych częściach kryje się duży potencjał rozwoju. Bosch zmodyfikował niedrogą pompę mechaniczną, która jest teraz lżejsza i wydajniejsza. Dzięki temu produkt ma dorównać droższym pompom elektrycznym.

    Koszt wyprodukowania nowej pompy Bosch jest do 75% niższy niż w przypadku porównywalnej elektrycznej pompy próżniowej, dzięki czemu nowa generacja produktów ma być dobrym rozwiązaniem dla nowoczesnych silników benzynowych i Diesla. Zastosowanie mechanicznej pompy napędzanej od silnika pozwala zachować emisję CO2 poniżej 0,4 g/km, utrzymując się na podobnym poziomie jak przy zastosowaniu konkurencyjnych pomp elektrycznych. Pompa wyróżnia się wytrzymałością i jest instalowana w komorze silnika, przez co jej praca nie jest słyszalna dla kierowcy.

    Aby osiągnąć postęp w tym zakresie, Bosch gruntownie zmodyfikował konstrukcję pompy, która dotychczas została wyprodukowana w 45 mln egz. Nowa generacja jest o 300 g lżejsza od innych pomp mechanicznych oraz o kilogram lżejsza od elektrycznych pomp próżniowych. Największy wpływ na wagę ma wirnik wykonany z tworzywa termoplastycznego. Jego łopatki wytwarzają odpowiednie podciśnienie, ale sam wirnik waży niewiele.

    Zasada działania mechanicznej pompy próżniowej w silnikach Diesla pozostaje niezmieniona od wielu lat. Dodatkowo, od kilku lat obserwowany jest wzrost popytu na podciśnienie także w nowoczesnych silnikach benzynowych. Powodem jest upowszechnianie się układów wtrysku bezpośredniego benzyny, które w połączeniu z downsizingiem pozwalają zaoszczędzić do 15% paliwa. W 2013 r. ok. 40% wszystkich nowych aut w Europie stanowiły wersje wyposażone w układy bezpośredniego wtrysku benzyny. Nowoczesne silniki z wtryskiem bezpośrednim wymagają dodatkowej pompy, ponieważ przepustnica nie może już sterować podciśnieniem.

    źródło: Bosch