NI: aplikacje do pojazdów wyścigowych

    National Instruments postanowiło wesprzeć zespół Formuły SAE Uniwersytetu Young w Brigham. Oprogramowanie LabVIEW oraz sprzęt CompactRIO mają pomóc w opracowaniu systemu służącego do testowania pojazdów wyścigowych. Jego zadaniem ma być rejestracja oraz analiza danych pobranych z punktów krytycznych z uwzględnieniem wydajności. Celem ma być skrócenie czasu potrzebnego na regulację układu napędowego i zawieszenia pojazdu.

    System składa się z ośmiu modułów CompactRIO służących do akwizycji danych oraz ponad 20 czujników, z których sygnały rejestrowane są w czasie rzeczywistym. Uzupełnienie systemu stanowi router przekazu danych telemetrycznych oraz komputer przenośny z zainstalowanym oprogramowaniem LabVIEW firmy National Instruments monitorujący dane na bieżąco. Ważący ok. 4 kg, system cRIO obsługuje 64 wejścia analogowe, a jego pobór mocy to niecałe 24 W. System składa się z dwóch modułów cRIO-9211 dla sygnałów z termoelementów, modułu wejść cyfrowych cRIO-9421, modułu wyjść cyfrowych cRIO-9472 oraz czterech modułów wejść analogowych cRIO-9201.

    Programy służące do rejestracji danych, wykonywania wykresów prędkości i przyspieszeń, wyświetlania temperatur oraz przechowywania informacji zostały napisane w środowisku LabVIEW 8. Przesył danych telemetrycznych odbywa się za pośrednictwem routera bezprzewodowego, komunikującego się ze sprzętem cRIO poprzez TCP/IP. Router zasilany jest przez baterię pojazdu za pomocą zwykłego przetwornika DC/DC 12V/5V. Połączenie bezprzewodowe pozwala na interpretację danych w czasie rzeczywistym. Upraszcza to proces analizy danych i umożliwia przygotowanie się zespołu do zmian w silniku lub zawieszeniu, zanim samochód wjedzie do boksu. 27 czujników mierzy przyspieszenie, prędkość obrotu kół, temperaturę powietrza, temperaturę paliwa, temperaturę i ciśnienie w oponach, położenie przepustnicy, hamulców, układu kierowniczego oraz przemieszczenie układu zawieszenia.