Lean management – najlepsza droga do wdrażania rozwiązań 4.0

Grzegorz Gawroński, prezes firmy Staufen Polska
Póki co Polacy nie są w stanie nawiązać do programów prowadzonych przez Niemców czy Chińczyków. Dane GUS sugerują, że do czasów Fabryki 4.0 mamy jeszcze długą drogę. Do 2013 r. w naszych fabrykach zainstalowanych było niespełna 8 tys. robotów przemysłowych. Dla porównania u naszych zachodnich sąsiadów było ich aż 168 tys., a w Japonii kolejne dwa razy tyle. Żeby dorównać do poziomu automatyzacji przemysłu niemieckiego, potrzebna jest nie rewolucja, ale hiperrewolucja.
Z naszego doświadczenia w projektach związanych z optymalizacją procesów jasno wynika, że polski przemysł ma wciąż wiele do zrobienia w kwestii pracy nad wydajnością. Lean management jest znany w Polsce w branżach produkcyjnych od wielu lat, ale nie przekłada się to na jego rzeczywistą popularność w naszych fabrykach. Często krótkoterminowe podejście do zarządzania polskiego managementu i brak presji na zmiany ze strony zagranicznych ośrodków decyzyjnych w firmach to znacząca bariera na drodze do zoptymalizowanych linii. Coraz więcej firm przekonuje się jednak, że warto pracować długofalowo nad poprawą wskaźników wydajnościowych.
Najlepszą drogą do wdrażania rozwiązań 4.0 jest właśnie Lean management. Dzięki niemu uda się uniknąć chaosu podczas wdrażania i korzystania z najnowszych technologii. Dlatego też, abyśmy mogli marzyć o tym, by Polska dołączyła kiedyś do liderów innowacji, potrzeba działań w długiej perspektywie czasowej, a innowacja stymulowana potrzebą rynku przyjdzie sama.