W listopadzie 2012 roku dział branżowy Bosch Gasoline Systems obchodzi jubileusz wyprodukowania 50 milionów wtryskiwaczy serii HDEV5 do układów bezpośredniego wtrysku benzyny oraz 10 milionów pomp wysokociśnieniowych serii HDP.
Produkcja seryjna pomp wysokociśnieniowych HDP rozpoczęła się w 2006 r. Pierwsze produkty tego typu były przeznaczone dla silnika Ecotec produkowanego przez General Motors. W tym samym roku premierę miały wtryskiwacze HDEV5, które zastosowano po raz pierwszy w silniku Prince produkowanym przez PSA/BMW.
Bosch jest uznawany za prekursora technologii bezpośredniego wtrysku benzyny. Jej premiera miała miejsce w 1951 r., kiedy układ wtrysku bezpośredniego zamontowano w dwusuwowym silniku benzynowym małego samochodu Gutbrod Superior. Trzy lata później układ bezpośredniego wtrysku benzyny zadebiutował w czterosuwowym silniku legendarnego Mercedesa 300 SL "Gullwing" z charakterystycznymi, podnoszonymi do góry drzwiami. Wydarzenie to dało początek dalszemu rozwojowi nowoczesnych silników benzynowych dla aut osobowych, które osiągały większą moc przy obniżonym zużyciu paliwa i mniejszej emisji zanieczyszczeń. Dzięki połączeniu układu bezpośredniego wtrysku benzyny z turbodoładowaniem oraz elektronicznym sterownikiem silnika Bosch możliwe jest obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2 o ok. 15% i to bez rezygnacji z wysokiego momentu obrotowego oraz mocy.
Połączenie turbodoładowania i bezpośredniego wtrysku benzyny umożliwia także realizację koncepcji tzw. downsizingu, która polega na dostarczaniu silników o obniżonej pojemności skokowej zużywających mniej paliwa i emitujących mniej CO2. – Przewidujemy, że udział układów bezpośredniego wtrysku benzyny w światowej produkcji samochodów osobowych zwiększy się trzykrotnie do roku 2015 i osiągnie poziom 18%, mówi Rolf Bulander, prezes działu Bosch Gasoline Systems.
Wtryskiwacze wysokociśnieniowe HDEV5 mają wpływ na optymalne i oszczędne spalanie mieszanki jednorodnej. Maksymalna liczba 7 otworów wtryskowych oraz ich indywidualne rozmieszczenie umożliwiają elastyczną konfigurację strumieni wtrysku w zależności od warunków danego silnika. Ponadto wtryskiwacz wysokociśnieniowy oraz pompa wysokociśnieniowa są przystosowane do ciśnień systemowych o wartości maksymalnie 200 barów. Pompa wysokociśnieniowa HDP5 odznacza się kompaktowymi wymiarami i niską wagą (750 g). Dzięki zastosowaniu stali szlachetnej, obecnie stosowane komponenty układu bezpośredniego wtrysku benzyny mają wysoką odporność także w przypadku paliw takich jak np. etanol, przez co można je stosować w różnych aplikacjach. Obecnie Bosch produkuje pompy wysokociśnieniowe i wtryskiwacze w fabrykach w Norymberdze i Bambergu, a także w Bursie (Turcja), Wuxi (Chiny), Charleston (USA) oraz w Korei.