Digitalizacja fabryk w praktyce

Źródło: Siemens

Zaufanie do produkcji cyfrowej jest obecnie wysokie wśród wiodących producentów branży automotive i dzieje się tak nie bez powodu. Liderzy branży zaczynają dostrzegać korzyści z inwestycji w technologie cyfrowe i robotykę najnowszej generacji.

Włoski producent samochodów osobowych Maserati to najlepszy przykład na to, jakie korzyści daje cyfryzacja. W przypadku tej firmy wszystko, począwszy od projektowania do planowania produkcji, implementowane jest w sposób cyfrowy. Dawniej producent ten potrzebował 30 miesięcy na wyprodukowanie luksusowego sportowego sedana ? modelu Ghibli. Dzięki wprowadzeniu rozwiązań cyfrowych czas produkcji został zredukowany do 16 miesięcy, a Maserati odniosło sukces w postaci trzykrotnego zwiększenia produkcji.

Inny przykład to fabryka BMW w Spartanburgu w USA, wyposażona w ponad tysiąc robotów, z których każdy uczestniczy w procesie spawania karoserii samochodu BMW X5 z dokładnością do dziesiątych części milimetra. Roboty, zastosowane po raz pierwszy w BMW, sterują również w pełni automatyczną linią montażową, na której montowane są takie podzespoły, jak maska i klapa bagażnika. Proces ten był dawniej w pełni manualny. W fabryce zautomatyzowany został nawet montaż układu napędowego oraz nowoczesny, zintegrowany proces lakierowania karoserii, zużywający 30% mniej energii i emitujący do środowiska 40% mniej szkodliwych substancji.

Zalety cyfryzacji

Cyfryzacja i jej właściwa implementacja jest obecnie uznawana za krytyczny czynnik sukcesu w przemyśle. Oznacza zbieranie większej ilości danych i ich analizowanie w kontekście wirtualnym w celu podejmowania lepszych decyzji, w wielu przypadkach oznaczających wykonywanie czynności predykcyjnych. Zmienia sposób opracowywania, budowania i dostarczania produktów przez wykorzystanie rozwiązań uczenia maszynowego, wytwarzania addytywnego oraz zaawansowanych systemów robotycznych. Zmienia również sposób, w jaki ewoluują produkty, dzięki technologiom chmury, knowledge automation oraz analityce Big Data.

Technologie cyfrowe stwarzają możliwość ogromnych zysków dla producentów pojazdów, zmieniając produkcję i jej planowanie w taki sposób, aby mogli sprostać potrzebom konsumentów. Konkurencyjność producentów pojazdów rośnie, ponieważ cyfryzacja umożliwia szybszy rozwój produktu, a to w konsekwencji oznacza szybszą odpowiedź na zapotrzebowanie rynku.

Symulacja ? narzędzie cyfryzacji

Jednym z narzędzi cyfryzacji fabryk i procesów przemysłowych jest symulacja. W środowisku symulacyjnym generowany jest wirtualny model każdego komponentu urządzenia lub maszyny, co pozwala projektantom i konstruktorom na łatwe, niedrogie i szybkie zbadanie scenariuszy ?co, jeśli?. Te wirtualne modele to tzw. bliźniaki cyfrowe. Analizują zebrane dane, a następnie wykorzystują je do przeprowadzania symulacji i testowania wydajności poszczególnych maszyn i całych procesów, pozwalając na określenie obszarów potencjalnych zysków.

Istniejące zasoby mogą być zamodelowane na potrzeby porównania ze swoimi bliźniakami cyfrowymi, a nowe rozwiązania testowane wirtualnie, co pozwala oszczędzać czas, pieniądze i zasoby. Testowanie interakcji na ekranie może np. pomóc w zweryfikowaniu potrzeby modyfikacji silnika spalinowego pojazdu, zanim trzeba będzie wywiercić nowe otwory.

Podsumowanie

Jak twierdzi Jeff Hall, dyrektor działu automotive w firmie Siemens, połączona cyfrowa fabryka oraz Big Data pozwalają producentom na uzyskanie wglądu i precyzji produkcji, niezbędnych do bycia konkurencyjnym. ? Cyfryzacja umożliwia producentom pojazdów zwiększenie wydajności w całym łańcuchu wartości, od projektowania i inżynierii produkcji, po produkcję, sprzedaż i usługi serwisowe. Mówiąc ściślej, oznacza to szybszy czas dotarcia produktu na rynek, większą elastyczność i zwiększoną dostępność systemów na hali produkcyjnej ? twierdzi Hall.

Integracja cyfryzacji w operacjach jest procesem elastycznym. Cyfryzacja może zostać dokonana w stopniu odpowiadającym potrzebom danej organizacji. Niektórzy zaczynają od implementacji rozwiązań cyfrowych w istniejących maszynach albo wprowadzenia rozwiązań cyfrowych do tylko jednej linii produkcyjnej lub nawet jednej maszyny w danym czasie.

Niezależnie od tego, jaką ścieżkę obierze firma w drodze do cyfryzacji, ważne jest, aby zrobiła to już teraz.


Alisa Coffey jest menedżerem ds. komunikacji marketingowej dla przemysłu lotniczego, automotive oraz OEM w Siemens Industry.