AI już nie tylko do prostych zadań, czyli wnioski z raportu F5 State of Application Strategy

Według raportu branżowego F5 „State of Application Strategy”, aż 96% organizacji wdraża obecnie modele AI, podczas gdy w 2023 roku było ich zaledwie 25%. Liderzy IT coraz częściej powierzają sztucznej inteligencji nie tylko proste zadania, ale także te krytyczne dla działalności firmy: od zarządzania ruchem po optymalizację kosztów.

W corocznym raporcie F5 „State of Application Strategy” ponad 650 managerów IT z całego świata podzieliło się swoimi spostrzeżeniami na temat branży. Prawie trzy czwarte z nich (72%) stwierdziło, że chce wykorzystać sztuczną inteligencję do optymalizacji wydajności aplikacji, a 59% popiera użycie AI zarówno do optymalizacji kosztów, jak i do zarządzania bezpieczeństwem, automatycznie ograniczając luki w zabezpieczeniach typu zero-day.

Obecnie połowa organizacji korzysta z bram sieciowych AI, które łączą aplikacje z narzędziami sztucznej inteligencji, a kolejne 40% planuje je wdrożyć w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Większość z nich wykorzystuje tę technologię do ochrony i zarządzania modelami AI (62%), zapewnienia centralnego punktu kontroli (55%) oraz ochrony firmy przed wyciekiem poufnych danych (55%).

Tegoroczny raport SOAS pokazuje, że decydenci IT nabierają pewności co do wdrażania AI do działań operacyjnych – podkreśla Lori MacVittie z F5 i dodaje: – Szybko zbliżamy się do momentu, w którym sztuczna inteligencja będzie mogła samodzielnie działać w sercu organizacji, generując i wdrażając kod, który pomoże obniżyć koszty, zwiększyć wydajność i ograniczyć problemy związane z bezpieczeństwem. To właśnie mamy na myśli, mówiąc o AIOps – teraz staje się to rzeczywistością.

(Nie)zmienne wyzwania

Pomimo rosnącego zaufania do sztucznej inteligencji, raport SOAS wskazuje na kilka niezmiennych wyzwań z nią związanych. Dla firm aktualnie implementujących modele AI, największym z nich jest bezpieczeństwo. Ponadto, choć narzędzia sztucznej inteligencji są bardziej autonomiczne niż kiedykolwiek, nadal istnieją trudności związane z ich wdrażaniem. 60% organizacji czuje się przytłoczonych ręcznymi procesami, a 54% twierdzi, że przeszkodą w rozwoju AI są braki umiejętności. Prawie połowa (48%) wskazała koszt tworzenia i obsługi AI jako problem (w ubiegłym roku było to tylko 42%).

Większy odsetek firm stwierdził również, że nie wdrożyły one skalowalnych praktyk w zakresie danych (39% w porównaniu z 33% w 2024 r.) i że nie ufają wynikom AI ze względu na potencjalne halucynacje (34% w porównaniu z 27%). Jednak mniej osób skarżyło się na jakość swoich danych (48%, w porównaniu z 56% w zeszłym roku).

Kolejnym problemem były interfejsy API. 58% respondentów stwierdziło, że utrudniają one pracę. Niektóre organizacje poświęcają nawet połowę czasu na zarządzanie złożonymi konfiguracjami różnorodnych interfejsów API i języków. Wśród najbardziej czasochłonnych zadań związanych z automatyzacją znalazły się: praca z interfejsami API dostawców (31%), tworzenie niestandardowych skryptów (29%) oraz integracja z systemami zgłoszeń i zarządzania (23%).

Organizacje muszą skupić się na uproszczeniu i standaryzacji operacji, w tym na usprawnieniu interfejsów API, technologii i zadań – dodaje Lori MacVittie. – Powinny również zdać sobie sprawę z tego, że systemy AI same w sobie dobrze radzą sobie ze złożonymi problemami, poprzez generowanie i wdrażanie zasad lub rozwiązywanie problemów związanych z przepływem pracy. Prostota operacyjna nie jest tylko czymś, na czym opierać ma się sztuczna inteligencja. Ona sama może pomóc ją tworzyć.

Dominacja hybrydy

Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na sztuczną inteligencję, wzrasta również popyt na chmurę hybrydową. Według raportu SOAS, 94% organizacji wdraża aplikacje w wielu środowiskach — w tym w chmurach publicznych i prywatnych, lokalnych centrach danych, obiektach brzegowych i kolokacyjnych — aby spełnić różnorodne wymagania dotyczące skalowalności, optymalizacji kosztów i zgodności z przepisami.

W rezultacie większość decydentów postrzega środowiska hybrydowe jako kluczowe dla ich elastyczności operacyjnej. 91% wskazało na możliwość dostosowania się do zmieniających się potrzeb biznesowych jako główną zaletę wdrożenia różnych chmur. Podkreślają, że istotne są także: zwiększona odporność aplikacji (68%) i oszczędność kosztów (59%). Podejście hybrydowe dominuje także w strategiach wdrażania AI, gdzie 51% respondentów planuje w najbliższej przyszłości korzystać z modeli zarówno w chmurze, jak i w środowiskach lokalnych.

Co istotne, 79% organizacji niedawno przeniosło co najmniej jedną aplikację z chmury publicznej z powrotem do środowiska lokalnego lub kolokacyjnego, powołując się na potrzebę kontroli kosztów, kwestie bezpieczeństwa czy jej przewidywalność. To olbrzymi wzrost – z zaledwie 13% cztery lata temu – co dodatkowo podkreśla, jak ważne dla firm jest zachowanie elastyczności.

Mimo to model hybrydowy również może budzić pewne wątpliwości. Najważniejsze z nich, wskazane przez respondentów badania, to: niespójne zasady dostarczania (53% firm) oraz fragmentaryczne strategie bezpieczeństwa (47%).

Chociaż umiejscowienie aplikacji w różnych środowiskach i u różnych dostawców chmury może wiązać się z wyzwaniami, korzyści płynące z bycia niezależnym od pojedynczego rozwiązania są zbyt duże, aby je zignorować. Widać, że hybrydowe podejście do wdrażania aplikacji pozostanie z nami na dłużej — mówi Cindy Borovick, dyrektor ds. rynku i analiz konkurencji w F5.

Przyszłość z AI

Patrząc w przyszłość, raport SOAS pokazuje, że organizacje dążące do pełnego wykorzystania potencjału sztucznej inteligencji powinny skupić się na tworzeniu takich programowalnych środowisk IT, które standaryzują i automatyzują dostarczanie aplikacji oraz polityki bezpieczeństwa.

Do 2026 r. sztuczna inteligencja przejdzie od realizowania pojedynczych zadań do koordynowania kompleksowych procesów, co będzie oznaczało zmianę w kierunku całkowitej automatyzacji środowisk operacyjnych IT. Platformy wyposażone w interfejsy naturalnego języka i programowalne funkcje będą w coraz większym stopniu eliminować potrzebę stosowania tradycyjnych konsol zarządzania, usprawniając przepływ pracy w IT z niespotykaną dotąd precyzją.

Elastyczność i automatyzacja nie są już opcjonalne, ale niezbędne do poruszania się w złożonym środowisku i przeprowadzania transformacji na dużą skalę – podkreśla Cindy Borovick. – Organizacje, które stworzą programowalne podstawy, nie tylko zwiększą potencjał sztucznej inteligencji, ale także opracują strategie IT umożliwiające skalowanie i odpowiadanie na potrzeby współczesnych klientów.


W jedenastym corocznym badaniu „State of Application Strategy” wzięło udział ponad 650 decydentów IT z całego świata. Reprezentują oni organizacje różnej wielkości, od tych generujących roczne przychody poniżej 200 milionów dolarów, po te, w których przekraczają one miliard dolarów. Prawie dwie trzecie respondentów (65%) zajmuje stanowiska kierownicze. Najwięcej firm pochodziło z branż: technologicznej, chmury obliczeniowej i usług finansowych.