100 lat klaksonów Bosch

    W kwietniu 1914 r. firma Bosch złożyła wniosek patentowy na pierwszy klakson elektryczny. Konstruktorzy zadbali wtedy, aby zapewniał donośny dźwięk, który rozbrzmiewał w momencie naciśnięcia przycisku. Poza tym liczyło się niskie zużycie energii i ciekawe wzornictwo. Dziś, klakson Boscha usłyszeć można na drogach na całym świecie. Niezawodność legendarnego klaksonu przekonała kierowców od samego początku. Bosch nadal produkuje gamę sygnałów dźwiękowych dla motocykli, samochodów osobowych i użytkowych. W ofercie, oprócz klaksonów są także fanfary.

    Zasada konstrukcyjna w kolejnych wersjach opatentowanego przed 100 laty pierwszego klaksonu pozostała niezmieniona. Poruszana elektrycznie membrana wytwarza dźwięk, który rozchodzi się we wszystkich kierunkach. Z czasem ofertę klaksonów rozszerzono o fanfary. Tuba fanfary, której długość odpowiada wysokości tonu, emituje również za pośrednictwem membrany łagodny dźwięk, który w przeciwieństwie do klaksonu, rozchodzi się tylko w jednym kierunku.

    Klaksony Bosch występują dziś w wielu modelach i wariantach przeznaczonych do montażu fabrycznego oraz indywidualnego, a także dla różnych zastosowań, np. w samochodach użytkowych, osobowych, SUV’ach oraz pickupach. Bosch przygotował także ofertę dla miłośników pojazdów zabytkowych. Dział Bosch Automotive Tradition wprowadził na rynek w 2006 r. nową edycję słynnego klaksonu Bosch, wykonanego wg oryginalnego wzoru, z wkrętami oraz chromowaną pokrywą. Klakson ten był stosowany w wielu markach i modelach samochodów z lat 50. i 60.

    źródło: Bosch