ABB zaprojektowała i zbudowała pierwszy na świecie transformator trakcyjny, który może być całkowicie wkomponowany w dachu najnowszej generacji dwupokładowych pociągów firmy Bombardier obsługujących linie lokalne, regionalne i intercity.
Gwałtowna urbanizacja i towarzyszące jej korki uliczne, zanieczyszczone powietrze i coraz większa liczba mieszkańców, oznacza, że operatorzy kolei i zarządzający infrastrukturą, muszą przystosować już istniejące, zatłoczone linie kolejowe do przewozu większej ilości pasażerów, czyli krótko mówiąc zwiększyć ich wydajność transportową.
Można to osiągnąć przy zastosowaniu dwupokładowych, wielowagonowych pociągów z optymalną ilością miejsc siedzących, skracając czas podróży między stacjami i zwiększając pracujący tabor kolejowy.
Większa wydajność transportowa istniejących linii kolejowych powoduje, że zwiększa się produktywność i efektywność ich pracy. Bombardier wygrał kontrakt na dostawę w sumie 860 dwupokładowych, wielowagonowych pociągów elektrycznych Regio 2N** EMU (EMU = electrical multiple units ? elektryczne jednostki wielowagonowe) do obsługi regionalnych linii kolei francuskich. Do tej pory, sześć regionów zamówiło w sumie 129 pociągów Regio 2N, którym producent nadał nazwę BOMBARDIER OMNEO*. Pociągi mają zostać dostarczone między czerwcem 2013 roku a połowąroku 2016.
Po raz pierwszy, transformator trakcyjny ABB podłączony do komponentów Bombardiera, umożliwia zamontowanie całego łańcucha trakcji w dachu dwupokładowego pociągu, oszczędzając miejsce i ograniczając wagę. (Zdjęcia dzięki uprzejmości Bombardier Inc.)
Montowany w dachu transformator trakcyjny ABB zostanie zainstalowany w tych właśnie, zamówionych u Bombardiera pociągach (jeden transformator w każdym pociągu). Ten ostatni dwupokładowiec Bombardiera charakteryzuje się niezwykle szerokim korpusem i sprytnie zaprojektowanym rozkładem miejsc siedzących, który zapewnia pasażerom więcej przestrzeni (od 5 do 5,8 miejsc na metr) i o 35% większą wydajność transportową w porównaniu do podobnych pociągów dostępnych obecnie na rynku.
Bombardier i ABB mają za sobą wiele lat współpracy w zakresie komponentów trakcyjnych dla pociągów lokalnych i regionalnych, a także pociągów szybkobieżnych i lokomotyw. (Transformator trakcyjny dostosowuje napięcie elektryczne prądu przychodzącego z elektrycznych linii napowietrznych do niższych poziomów napięcia potrzebnych do zasilania urządzeń trakcyjnych pociągu, takich jak urządzenia napędzające pociąg, a także oświetlenie, wentylacja i inne istotne systemy elektryczne, jak wyświetlacze LCD i systemy informacyjne na pokładzie pociągu).