Szybkobieżna transformacja

    Ponad połowa pociągów na świecie zasilana jest za pośrednictwem transformatorów trakcyjnych ABB. Jednym z najnowszych modeli, które z powodzeniem korzystają z tej technologii, jest Velaro produkcji Siemensa, obecnie najszybszy szybkobieżny pociąg na świecie.
    ABB produkuje transformatory trakcyjne od 130 lat. Ponad połowa lokomotyw i pociągów szybkobieżnych na świecie zasilanych jest przez transformatory ABB, a większość światowych producentów pociągów i operatorów kolei ma do nich zaufanie, wśród nich również Siemens.
    Pierwszy kontrakt ABB podpisała z Siemensem w 2003 roku. Obejmował on dostawę 140 transformatorów trakcyjnych dla dwupokładowych pociągów Desiro, obsługujących podmiejski system kolejowy szwajcarskiego Zurychu. Po nim firma wygrała duże zamówienia dla podmiejskiego systemu kolejowego w hinduskim Mumbaju i miejskiej sieci transportowej w szkockim Glasgow.
    Opierając się na dobrych doświadczeniach z wcześniejszej współpracy, Siemens w roku 2009 ponownie wybrał ABB i powierzył firmie dostawy transformatorów trakcyjnych dla swoich wzorcowych szybkobieżnych pociągów Velaro. Zamówienie ma być zrealizowane dla 15 ośmiowagonowych pociągów, dla niemieckich kolei państwowych, Deutsche Bahn.
    Pierwsze pojazdy ruszą na tory w 2011 roku i będą obsługiwać międzynarodowe połączenia (Francja, Niemcy, Belgia, Szwajcaria) korzystając z czterech różnych systemów zasilania, w zgodzie z zasadami bezpieczeństwa i systemem sygnalizacji obowiązującym w każdym z krajów.
    Poprzez wykorzystanie do produkcji transformatorów wielu różnych innowacji projektowych, np. komponentów o wielorakim zastosowaniu, takich jak uzwojenie, czy lekkie materiały, ABB zmniejszyła całkowitą wagę urządzenia. Waga transformatora to kluczowy czynnik w pociągach szybkobieżnych, gdzie znaczenie ma każdy kilogram. I tak na przykład uzwojenie ABB pozwala pociągom na korzystanie zarówno z systemów DC, jak i AC bez dokładania urządzeniu dodatkowych kilogramów.
    W celu zredukowania przestrzeni zajmowanej przez urządzenie (obrysu obudowy) i zmniejszenia kosztów pracy ABB wykorzystuje innowacyjną koncepcję transformatora zintegrowanego z systemem chłodzącym, co pozwala na dłuższą pracę maszyny przy niższych kosztach utrzymania.
    W sumie, rezultatem wyposażenia transformatora w te wszystkie cechy jest możliwość osiągania przez Velaro prędkości roboczej do 320 km/h, przy transporcie 20 procent więcej pasażerów niż robił to jego poprzednik i przy zużyciu równowartości zaledwie 0,33 litrów benzyny na osobę na 100 kilometrów.