System SCADA zapewnia realne oszczędności

Aby zwiększyć precyzję obróbki odlewów aluminiowych i podzespołów dla branży transportowej i ogrodniczej, MKC wdrożyło system Ignition firmy Inductive Automation – platformę przemysłową do sterowania systemami SCADA, HMI, MES i IIoT. | Źródło: Inductive Automation

Wdrożenie systemu nadzoru, sterowania i zbierania danych (SCADA) może znacznie poprawić wydajność całego zakładu produkcyjnego – wszystko dzięki lepszemu wglądowi w przebieg procesów wytwórczych.

Chcąc podejmować decyzje oparte na danych, użytkownicy potrzebują dużej ilości informacji. Dane takie można pozyskać dzięki wdrożeniu systemu nadzoru, sterowania i zbierania danych (SCADA), który – dzięki lepszemu wglądowi w przebieg procesów – umożliwia nie tylko szybsze rozwiązywanie problemów, ale także wzrost produktywności, obniżenie kosztów działalności oraz wzmocnienie relacji z klientami dzięki udostępnieniu im większej ilości danych.

Przyjrzyjmy się konkretnemu przykładowi: amerykańska firma Madison-Kipp (MKC) z siedzibą w Madison (Wisconsin) specjalizuje się w wytwarzaniu precyzyjnych odlewów aluminiowych i podzespołów dla branży transportowej, ogrodniczej oraz przemysłowej. Po przeanalizowaniu oferty dostępnych na rynku systemów SCADA przedsiębiorstwo zdecydowało się na wybór platformy webowej zapewniającej nielimitowany dostęp do licencji i interoperacyjność umożliwiającą zarządzanie wieloma projektami jednocześnie. Dziś wykorzystuje ją nie tylko w charakterze centralnego systemu SCADA, ale także m.in. do sterowania interfejsami HMI i klientami architektury brzegowej, kontroli przepływu części i ich historii, raportowania, generowania alarmów i śledzenia ich historii, zarządzania transakcjami, zapewnienia dostępu do interfejsów API, predykcyjnej kontroli systemów HVAC oraz wysyłania komunikatów tekstowych. Platformę można skomunikować niemal z każdym urządzeniem, co rozwiązuje problem barier wynikających z różnic sprzętowych i software’owych, typowych dla różnych producentów.

– System umożliwił nam wypełnienie luki między poszczególnymi platformami i sprzętem różnych producentów – wyjaśnia Jay Sandvick, starszy inżynier ds. sterowania środkami automatyki w firmie MKC. – Oferuje nam interoperacyjność na skalę, której się nie spodziewaliśmy. Dziś mamy dostęp do strumieni danych, którym wcześniej nie dysponowaliśmy. Dzięki temu mamy możliwość generowania raportów z pracy maszyn, których do tej pory nie mogliśmy ze sobą w żaden sposób połączyć.

Równie ważna jest także możliwość zarządzania różnorodnymi systemami z poziomu jednej i tej samej platformy. – Nie byliśmy w stanie szkolić ponad 150 techników serwisowych, korzystając z 30 różnych platform software’owych, tak aby zapewnić im możliwość równej interakcji na tych samych zasadach – mówi Jay Sandvick. – Obecnie wystarczy do tego jednak platforma, która umożliwia szkolenie każdego technika online, i to z zachowaniem jego własnego tempa przyswajania wiedzy. A to znacznie zwiększyło naszą produktywność.

Migracja do SCADA, czyli myśl szerzej

Przejście na system SCADA było w pełni zgodne z długoterminowymi celami przedsiębiorstwa i zdecydowanie ułatwiło ich realizację.

– Bardzo ważne są dla nas nowoczesne technologie – wyjaśnia Bill Johnson, wiceprezes ds. działań operacyjnych w firmie MKC. – Aby utrzymać się na rynku, musimy wyprzedzać konkurencję – i to na wielu polach. Dzięki wdrożeniu oprogramowania umożliwiającego wykorzystanie danych procesowych w czasie rzeczywistym uzyskaliśmy lepszy wgląd i zrozumienie owych danych, co umożliwiło nam podejmowanie lepszych decyzji biznesowych.

Dane z systemu SCADA pozyskiwane w czasie rzeczywistym – w połączeniu z ciągłą optymalizacją procesów – umożliwiły przedsiębiorstwu szybszą identyfikację i rozwiązywanie problemów.

– Proces ten przetestowaliśmy na jednym z naszych klientów. W ciągu zaledwie miesiąca byliśmy w stanie podwoić naszą produktywność. Nasze działania były realizowane bardzo szybko, a klient był niezwykle zadowolony z jego rezultatów – relacjonuje Bill Johnson.

Firmie udało się nie tylko zwiększyć efektywność realizacji usług, ale także ograniczyć ich koszty – wszystko dzięki temu, że zamiast ręcznie zbierać dane, inżynierowie mogą teraz łatwo je przywołać, przeanalizować i szybko rozwiązać dany problem.

Pozytywne rezultaty skłoniły MKC do rozszerzenia zakresu wykorzystania systemu. – Strategiczne inicjatywy stanowią istotny element rozwoju każdego przedsiębiorstwa – konkluduje Bill Johnson. – Jedną z takich inicjatyw jest dla nas system SCADA. Stanowi on bowiem jeden z kamieni milowych w rozwoju naszej firmy.


Jim Meyers pełni funkcję menedżera ds. komunikacji w firmie Inductive Automation.