Specyfikacja i zakup napędów silnikowych

Źródło: Unsplash

Przedstawiamy pięć kluczowych wniosków z badania dotyczącego specyfikacji i zakupu napędów silnikowych ? o zmiennej prędkości, silników serwo i krokowych oraz średniego napięcia, przeprowadzonego wśród czytelników magazynu Control Engineering na rynku północnoamerykańskim.

1?? Wykorzystanie. 88% respondentów wykorzystuje lub zamierza wykorzystywać napędy o zmiennej prędkości (VFD, falowniki) w ciągu następnych 12 miesięcy, 46% wykorzystuje/planuje wykorzystywać silniki serwo lub krokowe, zaś 17% wykorzystuje lub planuje wykorzystywać napędy średniego napięcia (SN).

2?? Aplikacje (należało zaznaczyć wszystkie, które mają zastosowanie). Celem specyfikowania napędów VSD według 89% respondentów są nowe aplikacje, według 74% modernizacje, zaś według 71% wymiana sprzętu na nowy. Podział ten w przypadku silników serwo/krokowych prezentuje się następująco: 87% nowe, 67% modernizacja i 64% wymiana, zaś w przypadku napędów SN: 89% nowe, 81% modernizacja oraz 78% wymiana.


6 na 10 użytkowników końcowych wykorzystuje język schematów blokowych (FBD) do programowania sterowników lub spodziewa się go wykorzystywać w ciągu następnych 12 miesięcy. Źródło: Control Engineering (Programmable Controllers Study)

?45% użytkowników końcowych poszukuje możliwości wypróbowania oprogramowania interfejsów operatorskich HMI przed jego zakupem. Źródło: Control Engineering (HMI Software & Hard-?ware Study)

87% użytkowników końcowych preferuje zakup standardowych, dostępnych od ręki napędów silników serwo/krokowych, zamiast zamawiania wersji opracowanych dla użytkownika. Źródło: Control Engineering (Motor Drives Study)


3?? Nabywanie. 36% respondentów preferuje nabywanie silników oraz napędów VFD do nich osobno, 22% preferuje nabywanie dopasowanych zestawów. W przypadku silników serwo/krokowych tylko 12% preferuje nabywanie oddzielnie, zaś 60% poszukuje zestawów. Natomiast w przypadku napędów SN oraz dużych silników w obudowie typu Above NEMA (ANEMA) 30% respondentów preferuje nabywanie oddzielne, zaś 19% woli zestawy.

4?? Wydatki na sprzęt. Respondenci szacują, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy na napędy VFD wydano ponad 139 tys. USD. W tym samym okresie na napędy silników serwo/krokowych wydano 94 tys. USD, zaś na napędy SN 620 tys. USD.

5?? Ważne czynniki. Dla respondentów najbardziej kluczowymi cechami poszukiwanych napędów silnikowych są: tolerancja częstych cykli start/stop dla napędów VSD (83%), dokładne pozycjonowanie dla napędów silników serwo/krokowych (97%) oraz tolerancja częstych cykli start/stop dla napędów SN (83%).

Podczas oceny dowolnego typu napędu silnikowego specjaliści automatycy powinni najpierw wziąć pod uwagę niezawodność urządzenia, a w dalszej kolejności jego cenę, łatwość konfiguracji i sterowania, możliwość programowania, serwis i wsparcie ze strony producenta ?oraz jego rynkową reputację.

Amanda Pellicione jest dyrektorem ds. badań w CFE Media.