
W zakładzie karoserii i tłoczni firmy Ford Motor w Walencji w Hiszpanii autonomiczne roboty mobilne (autonomous mobile robots – AMR) usprawniły logistykę, dzięki czemu ludzie pracują nad bardziej złożonymi zadaniami.
Roboty nie są nowością w Ford Motor Co., jednak fabryka w Almussafes-Valencia w Hiszpanii, o powierzchni ok. 297 000 metrów kwadratowych, zaczęła wykorzystywać autonomiczne roboty mobilne (AMR). Zakład karoserii i tłoczni produkuje 2000 pojazdów dziennie. Aż do 2018 r. pracownicy musieli ręcznie dostarczać surowce przemysłowe i spawalnicze do różnych stanowisk robotów przemysłowych w tym ogromnym zakładzie, co było powtarzalnym i czasochłonnym zadaniem. Kierownictwo zakładu wiedziało, że musi usprawnić logistykę i przesunąć pracowników do wykonywania bardziej wartościowych zadań. Firma Ford zdecydowała się więc na zakup elastycznego i mobilnego robota współpracującego, który został wykorzystany do dostarczenia części zamiennych do zakładu produkcyjnego. Takie roboty mobilne omijają nieprzewidziane przeszkody, modyfikują swoje trasy lub zatrzymują się w razie potrzeby i pracują bezpiecznie obok ludzi oraz innych pojazdów.
Ford wyposażył robota AMR w zautomatyzowany system regałów z 17 slotami, aby pomieścić materiały o różnej wadze i rozmiarach. Aby uniknąć błędów, otwieranie i zamykanie tych slotów jest zautomatyzowane, co oznacza, że operatorzy w każdym obszarze mają dostęp tylko do przydzielonych im materiałów. – Zaprogramowaliśmy robota AMR tak, aby nauczył się całej mapy zakładu, a to wraz z czujnikami, w które jest wyposażony, oznacza, że nie potrzebuje on żadnej pomocy z zewnątrz, aby bezpiecznie krążyć po fabryce – mówi Eduardo García Magraner, kierownik ds. inżynierii zakładu. Firma Ford przetestowała tego pierwszego robota, aby przekonać się, jak będzie działał w czasie rzeczywistym. Eduardo García Magraner relacjonuje: – Pracował bezbłędnie i stał się bardzo wartościowym członkiem naszego zespołu. Kiedy rozpoczęły się testy, operatorzy wpatrywali się w przejeżdżającego obok robota. Teraz już kontynuują swoją pracę, wiedząc, że robot jest wystarczająco inteligentny, aby pracować dookoła nich.
Wkrótce potem firma wprowadziła dwa inne roboty AMR, aby transportować więcej części zamiennych z magazynu do urządzeń na liniach produkcyjnych. – To było ważne… do nawigacji robota nie były potrzebne żadne elementy zewnętrzne, takie jak zewnętrzne sygnalizatory świetlne, magnesy czy taśmy na ziemi – mówi Miguel Montaña, zakładowy analityk ds. kontroli utrzymania ruchu. – Po prostu zmapowaliśmy obszar testowy i robot zaczął działać. W tak złożonym środowisku jak nasze jest to bardzo ważne.
Dla pracowników Forda ważnym czynnikiem była również łatwość obsługi. – Robot jest dobrze skonfigurowany, dzięki czemu może być używany przez każdego, nawet jeśli nie jest on zaznajomiony ze światem mobilnych robotów współpracujących. System jest bardzo przyjazny dla użytkownika, ponieważ nasze trzy roboty mają własne trasy na rozległym terenie fabryki – twierdzi García Magraner.
Zalety robotów mobilnych
Testy przeprowadzone przez Forda pokazują, że sam robot mobilny daje oszczędności nawet 40 roboczogodzin dziennie, umożliwiając pracownikom zajęcie się bardziej złożonymi zadaniami. – Jesteśmy… pionierami w wykorzystaniu mobilnych robotów współpracujących do dystrybucji materiałów przemysłowych. Pozwalają nam one być bardziej wydajnymi w naszej logistyce wewnętrznej – mówi Pepe Pérez, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w Ford Spain. Zakład firmy Ford w Walencji ma nadzieję znaleźć inne zastosowania dla robotów AMR i rozszerzyć ich wykorzystanie na inne zakłady Forda w Europie. Jak mówi Helios Alverez, dyrektor fabryki, roboty mogą się uczyć samodzielnie swoich tras i doskonale współdziałać z pracownikami oraz wózkami widłowymi lub innymi ruchomymi elementami, zapewniając całkowite bezpieczeństwo.
Ed Mullen jest wiceprezesem ds. sprzedaży na obszar obu Ameryk w firmie Mobile Industrial Robots (MiR).