Protokół CANopen w teorii oraz praktyce był tematem seminarium zorganizowanego wspólnie przez Control Engineering Polska i organizację CAN in Automation (CiA). Spotkanie odbyło się w Warszawie.
CANopen jest komunikacyjnym protokołem wyższych warstw opartym na CAN(CIA 301 / 2) zoptymalizowanym na potrzeby wbudowanej sieci kontroli i wykorzystywanym w wielu systemach kontroli maszyn. Standard CANopen jest szczególnie rozpowszechniony w aplikacjach sterowania maszynami, pojazdami, samolotami itp. Protokół powszechnie stosowany jest w układach monitoringu i automatyki współczesnych samochodów osobowych, wozów technicznych czy pojazdów wojskowych.
Kilkudziesięciu uczestników seminarium pozyskało wiedzę na temat podstaw protokołów konfiguracji i diagnostyki CANopen (protokół SDO), real-time data (protokół PDO), a także w kwestii zarządzania siecią (protokoły NMT i Heartbeat).
Trener, Holger Zeltwanger, przedstawił również dodatkowe protokoły, takie jak CANopen Safty (CIA 304), Master Flying NMT, Sync , Time i Emergencjy, jak również LSS (CIA 305).
W seminarium uczestniczyli między innymi przedstawiciele uniwersytetów i instytutów, jak również małych firm i dużych przedsiębiorstw.
– Zainteresowanie technologią CANopen w Polsce jest wciąż niskie, głównie ze względu na niewielką wiedzę na temat CAN – powiedział dyrektor zarządzający CIA, Holger Zeltwanger. – Niemniej jednak, Obrum, pierwszy polski członek CIA, używa CANopen z dobrym skutkiem juz od wielu lat w swoich pojazdach wojskowych. Inne polskie przedsiębiorstwa nadal obserwują tą technologię – dodał.
Sukces pierwszego seminarium sprawił, iż organizatorzy zamierzają zorganizować spotkanie z CANopen ponownie.