Pierwsze seminarium CANopen w Warszawie

    Protokół CANopen w teorii oraz praktyce był tematem seminarium zorganizowanego wspólnie przez Control Engineering Polska i organizację CAN in Automation (CiA). Spotkanie odbyło się w Warszawie.

    CANopen jest komunikacyjnym protokołem wyższych warstw opartym na  CAN(CIA 301 / 2) zoptymalizowanym na potrzeby wbudowanej sieci kontroli i wykorzystywanym w wielu systemach kontroli maszyn. Standard CANopen jest szczególnie rozpowszechniony w aplikacjach sterowania maszynami, pojazdami, samolotami itp. Protokół powszechnie stosowany jest w  układach monitoringu i automatyki współczesnych samochodów osobowych, wozów technicznych czy pojazdów wojskowych.

    Kilkudziesięciu uczestników seminarium pozyskało wiedzę na temat  podstaw protokołów konfiguracji  i diagnostyki CANopen (protokół SDO), real-time data (protokół PDO), a także w kwestii zarządzania siecią (protokoły NMT i Heartbeat).

    Trener, Holger Zeltwanger, przedstawił również dodatkowe protokoły, takie jak CANopen Safty (CIA 304), Master Flying NMT, Sync , Time i Emergencjy, jak również LSS (CIA 305).

    W seminarium uczestniczyli między innymi przedstawiciele uniwersytetów i instytutów, jak również małych firm i dużych przedsiębiorstw.

    – Zainteresowanie technologią CANopen w Polsce jest wciąż niskie, głównie ze względu na niewielką wiedzę na temat CAN – powiedział dyrektor zarządzający CIA, Holger Zeltwanger. – Niemniej jednak, Obrum, pierwszy polski członek CIA, używa CANopen z dobrym skutkiem juz od wielu lat w swoich pojazdach wojskowych. Inne polskie przedsiębiorstwa nadal obserwują tą technologię – dodał.

    Sukces pierwszego seminarium sprawił, iż organizatorzy zamierzają zorganizować spotkanie z CANopen ponownie.