Napędy o zmiennej prędkości obrotowej (VSD) i zmiennej częstotliwości (VFD)

87% respondentów biorących udział w ankiecie dotyczącej napędów, przeprowadzonej przez redakcję Control Engineering, deklaruje, że kupują, przystosowują i użytkują lub zamierzają użytkować napędy o zmiennej prędkości (VSD) w ciągu następnych 12 miesięcy. Wśród obecnych użytkowników na rynku amerykańskim przeprowadzono badanie na temat wykorzystania napędów VSD i napędów o zmiennej częstotliwości (VFD), które mają za zadanie m.in. sterować prędkością i momentem obrotowym silników prądu stałego i przemiennego.

1️⃣ Zastosowanie

Napędy VSD są najczęściej stosowane do sterowania silnikami prądu stałego i przemiennego (90%), przystosowywane do starszego typu maszyn (76%) oraz stosowane jako zamienniki napędów (73%).

2️⃣ Zakup

36% użytkowników preferuje zakup napędów VSD i powiązanych produktów osobno, 24% zamawia kompatybilne zestawy, a 40% nie ma zdania na ten temat.

3️⃣ Istotne czynniki

Najważniejsze funkcje napędów VSD decydujące o ich doborze to tolerancja/odporność na częste uruchomienia i zatrzymania (78%), możliwość ciągłej pracy na niskich obrotach (76%) i możliwość pracy przy częstotliwościach harmonicznych niskiego rzędu (70%).


12% Zaledwie tyle placówek dysponuje w pełni zintegrowanymi technologiami bezprzewodowymi z systemami sterującymi, automatyką i oprzyrządowaniem. Źródło: Control Engineering (Mobility, Ethernet and Wireless Study)

43% przedsiębiorstw otrzymało bonus kompensacyjny w oparciu o osobiste osiągnięcia pracowników w tym roku. Źródło: Control Engineering (Career & Salary Survey)
50% wszystkich użytkowników oprogramowania HMI ma możliwość wyświetlania zawartości interfejsu jednocześnie na wielu ekranach. Źródło: Control Engineering (Software & Hardware Study)
63% użytkowników wykorzystuje napędy z serwomechanizmami i silnikami krokowymi do modernizacji starszych urządzeń. Źródło: Control Engineering (Motor Drives Study).


4️⃣ Wydatki

Średnie wydatki użytkowników w okresie ostatnich 12 miesięcy związane z napędami VSD wynoszą 148 tys. dolarów, przy czym 45% badanych przeznacza na ten cel mniej niż 50 tys. dolarów, a 12% pytanych więcej niż 250 tys. dolarów.

5️⃣ Typy sterowania

78% inżynierów technik napędowych stosuje w swoich napędach VSD technikę sterowania w otwartej pętli (V/Hz). Jedna piąta użytkowników napędów planuje w najbliższych latach wykorzystanie technik sterowania bez enkoderów, sterowania wektorowego (wektor strumienia) lub bezpośredniego sterowania momentem obrotowym.

Większość inżynierów w przemyśle korzysta z napędów VSD o mocy 1–50 KM (0,75–37,5 kW); 31% badanych wykorzystuje napędy o mocy ponad 200 KM (150 kW).

Amanda Pelliccone, dyrektor działu badań w CFE Media