Jak być dobrym inżynierem ? i nie zwalniać tempa

Przy okazji przeprowadzania pewnej redakcyjnej ankiety skierowanej do inżynierów zebraliśmy od nich porady dotyczące branżowej kariery zawodowej. Co robić, by zarobić, a się nie? oszczędzać, Szanowni Państwo, a więc jak być coraz lepszym w swojej profesji i czerpać z tego tytułu należne profity, a przede wszystkim satysfakcję.
Inżynierowie muszą się dokształcać ? takiego zdania była około jedna trzecia respondentów biorących udział w ankiecie amerykańskiej wersji portalu Control Engineering. Wiele osób podkreślało, że trzeba to robić w czasie całej kariery zawodowej. Porady dla inżynierów obejmowały również: nabywanie strategicznych umiejętności dotyczących miejsca pracy, edukację, odpowiednie nastawienie do wykonywanej profesji, właściwą komunikację, zarządzanie projektami oraz rozmaite wskazówki inżynieryjne. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Edukacja
-> Stale nabywaj nowe umiejętności. Te, które masz dzisiaj, doprowadziły Cię wprawdzie do obecnej pozycji, ale mogą nie wystarczyć, aby znaleźć się tam, gdzie chciałbyś być w przyszłości. Bądź elastyczny, nie zaszywaj się w szufladkach, ucz się nowych rzeczy.
-> Pracuj już podczas studiów, aby nabrać od najwcześniejszych lat jak najwięcej zawodowego doświadczenia. Ukończ studia inżynierskie. ?Wyciśnij? ze swojej edukacji, ile się tylko da.
-> Zainteresuj się układami sterowania.
Strategie w miejscu pracy
-> Zawsze dawaj z siebie wszystko i nie bój się zadawać pytań.
-> Przed podjęciem zadań na danym stanowisku dokładnie wypytaj firmę o warunki pracy.
-> Rozwijaj relacje z innymi członkami zespołu. Znajduj czas na doskonalenie umiejętności osobistych i prezentacyjnych. Walcz o to, co uważasz za poprawne i etyczne.
-> Angażuj się w różne zakładowe projekty oraz działania związane z rozmaitymi obszarami funkcjonowania przedsiębiorstwa – stań się w miejscu pracy osobą niezbędną.
-> Ucz się, jak wprowadzać i sprzedawać swoje pomysły. Ich zalety określaj ilościowo, w sposób, który jest istotny dla procesów zarządzania (np. krótszy czas przestojów, niższe koszty). Znacznie zwiększysz wówczas szansę na wdrożenie.
Podejście do pracy
-> Wykonując swój zawód, ucz się go jedyną możliwą drogą ? metodą prób i błędów. Sukcesy objawią to, co już wiemy, a porażki pokażą nam obszary naszej niewiedzy.
-> Miej otwarty umysł i próbuj stać się pracownikiem wszechstronnym.
-> Pamiętaj, że umiejętności zarządzania to podstawa.
Komunikacja
->Bycie technikiem jest tylko częścią zawodu ? kluczem do postępów są umiejętności współpracy z ludźmi.
-> Komunikuj się w sposób jasny, stosownie do oczekiwań.
-> Przeznaczaj godzinę albo dwie tygodniowo na budowanie i utrzymywanie profesjonalnej sieci współpracowników. Inni ludzie mogą pomóc w lepszym wykonywaniu pracy, a przy okazji będą najlepszymi przewodnikami w poszukiwaniach nowego miejsca zatrudnienia, gdy zajdzie taka potrzeba.
-> Postępuj dyplomatycznie.
Zarządzanie projektem
-> Proces, którym będziesz się zajmować, poznaj od poziomu zerowego. Zawsze czytaj instrukcje robocze. Zrozum je!
-> Dowiedz się jak najwięcej, nad czym pracują klienci i w jaki sposób. Wsłuchaj się w ich pragnienia i weź je pod uwagę, przygotowując nowe konstrukcje czy układy sterowania.
-> Każdy projekt potrzebuje kompletnego i solidnego zdefiniowania zakresu prac do wykonania. Pobieżne opisanie ich na jednej stronie to prosta droga do błędnych interpretacji.
Wskazówki inżynierskie
-> Przed jakimkolwiek zakupem wykonaj dogłębną analizę. Podążaj za referencjami wielu klientów.
-> Nie ograniczaj swojej kariery zawodowej do jednej dyscypliny. Próbuj sił w innych obszarach ? Twoje wykształcenie i doświadczenie inżynierskie zawsze będzie atutem; popyt na inżynierów nie zmaleje. Inżynierowie są bowiem potrzebni, aby ulepszać świat.
-> Na koniec przemyśl wszystko jeszcze raz, ponieważ: ?Brak wykwalifikowanych techników, jaki grozi nam w przyszłości? daje się odczuć już dziś, zwiększając popyt na talenty z branży automatyki i sterowania. Uczenie się podstaw automatyki otworzy drzwi do kariery?.
Autor: Mark T. Hoske, Content Manager w Control Engineering
Tekst pochodzi z nr 4/2016 magazynu "Control Engineering". Jeśli Cię zainteresował, ZAREJESTRUJ SIĘ w naszym serwisie, a uzyskasz dostęp do darmowej prenumeraty w formie drukowanej i/lub elektronicznej.