AP&T opracowuje metodę formowania z wysokowytrzymałych włókien węglowych we współpracy z naukowcami i przemysłem

    Firma AP&T jest światowym liderem w dziedzinie kompletnych linii produkcyjnych wykorzystujących technologię hartowania w procesie tłoczenia. Dostarcza także rozwiązania służące do formowania aluminium na gorąco. Koncentrując się na opracowywaniu nowych materiałów i metod produkcji, które spełniają potrzeby przemysłu w zakresie lżejszych, bezpieczniejszych i efektywniejszych pod względem zużycia energii produktów o mniejszym stopniu oddziaływania na naturalne środowisko, AP&T czyni kolejny krok, opracowując wyposażenie produkcyjne przeznaczone także do obróbki kompozytów.
    Wraz z  uczelniami wyższymi KTH i Chalmers, instytutem badawczym Swerea Sicomp oraz czołowymi przedsiębiorstwami z branży lotniczej i motoryzacyjnej, takimi jak GKN, SAAB czy Volvo, firma AP&T uczestniczyła w projekcie badawczo-rozwojowym Triple Use finansowanym przez szwedzką agencję ds. innowacyjności VINNOVA. Projekt zgromadził podmioty z różnych rejonów łańcucha rozwojowego, które stawiają sobie za cel opracowanie szybkich i oszczędnych metod produkcji z wysokowytrzymałych kompozytów.
    W marcu w centrum badawczo-rozwojowym AP&T w Ulricehamn, Szwecja, odbyło się seminarium kończące projekt. W centrum tym przeprowadzono też pełnoskalowe testy w warunkach przemysłowych Przedstawiono także sprawozdania z realizacji projektów cząstkowych, których przedmiotem była produkcja komponentów do silników lotniczych, samochodów osobowych i konstrukcji mostowych.
    – Projekt Triple Use okazał się nieocenioną pomocą przy przejściu z etapu badań do produkcji przemysłowej. Dla nas w AP&T niezwykle cenna jest możliwość współpracy zarówno z naukowcami z zewnątrz jak i z klientami końcowymi – mówi Lars-Olof Jönsson, Project Manager R&D w AP&T.
    Prowadzone w AP&T prace rozwojowe mają na celu opracowanie działającego systemu produkcji, w którym przebieg począwszy od pobrania materiału, po jego obsługę i formowanie spełniałby wymogi przemysłu w zakresie wydajnej masowej produkcji charakteryzującej się wysoką jakością i gotowością operacyjną.
    W branży motoryzacyjnej trudno było o szerokie stosowanie komponentów z włókien węglowych. Materiał ten jest znacznie droższy niż stal i aluminium, a cykl technologiczny – znacznie dłuższy. Trwają jednak prace nad tańszymi materiałami. Nowy materiał kompozytowy oparty na ligninie – produkcie ubocznym uzyskiwanym przy produkcji papieru – to jeden z najświeższych przykładów materiału, który może spowodować większe zainteresowanie kompozytami i znaleźć szersze zastosowanie. Możliwe będzie ponadto skrócenie cyklu produkcyjnego elementów. Prowadzone przez specjalistów z AP&T prace mają na celu uzyskanie efektywniejszego przepływu na wszystkich etapach. Uwaga prowadzących projekt koncentruje się między innymi na wydajniejszej automatyzacji i efektywniejszej obróbce półfabrykatów, która eliminowałaby potrzebę końcowego dopasowania.
    – Jeszcze nie zakończyliśmy wszystkich prac, ale jesteśmy na dobrej drodze. Chodzi nam o to, by się odpowiednio przygotować i być w stanie zaoferować efektywne rozwiązania pomagające naszym klientom osiągnąć trwałą rentowność – Sądzimy, że przemysł będzie w przyszłości wykorzystywać większą liczbę materiałów i metod produkcyjnych przy produkcji różnego rodzaju komponentów i w tym zestawieniu włókno węglowe jest propozycją bardzo interesującą – uważa Lars-Olof Jönsson.