Współczesne fabryki potrzebują elastycznych i łatwych w konfiguracji systemów produkcji z wykorzystaniem PLC i IPC

    Bogusław Krasuski, Sales Manager Channel & Panel w firmie Omron Electronics

    Konieczność dostosowania się do potrzeb klientów, koszty pracy, zapewnienie bezpieczeństwa itp. wymuszają doskonalenie procesów produkcyjnych. Fabryki obecnie potrzebują elastycznych, skalowalnych i łatwych w konfiguracji systemów produkcji z wykorzystaniem PLC i IPC. Automatyzacja kontroli systemów oraz wykorzystanie robotów napędzają ewolucję przemysłu i wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w fabrykach. Postrzegamy digitalizację i wykorzystanie sztucznej inteligencji jako najważniejsze trendy w kontroli ruchu, a także ogólnie w automatyzcji produkcji. Współczesne komponenty ułatwiają digitalizację poprzez wbudowane systemy łączności, pamięć i zdolność przetwarzania danych.

    Ważnym czynnikiem przy wyborze sterownika PLC stały się ich możliwości komunikacyjnie i zdolność wymiany danych z innymi urządzeniami. Współczesne potrzeby przemysłu i produkcji, takie jak np. konieczność szybkiego zdalnego przekonfigurowania maszyn, monitorowanie i zbieranie danych o produkcji czy tzw. serializacja produktów, sprawiają, że użytkownicy zwracają coraz większą uwagę na możliwości komunikacyjnie. Na rynku zyskują producenci oferujący otwarte i najpopularniejsze standardy komunikacji, takie jak np. Ethernet czy EtherCAT, które umożliwiają bezproblemowe połączenie się z innymi systemami i urządzeniami przemysłowymi.

    Wśród zmian na rynku można także zaobserwować mniejsze niż kiedyś przywiązanie do jednej marki producenta. Obecnie przy wyborze sterownika najważniejszym czynnikiem są przede wszystkim jego konkretne możliwości wymagane przez daną aplikację, cena czy też np. łatwość programowania. Widać to zwłaszcza na rynku mniejszych sterowników PLC, gdzie klienci coraz rzadziej kurczowo trzymają się standardów dostawców, i są one traktowane raczej jako prostsze komponenty wchodzące w skład systemu. Otwiera to drogę dla nowych producentów, dopiero wchodzących na rynek, którzy proponują niszowe, unikatowe rozwiązania.