Urodziny czarnych kresek

    Kod kreskowy obchodzi  swoje 40. urodziny.Pierwszy raz został zeskanowany 26 czerwca 1974 roku. 40 lat później każdego dnia skanowanych jest ponad 5 miliardów produktów na całym świecie. Fundacja Pro-Test wspólnie z Instytutem Logistyki i Magazynowania przedstawia fakty na temat kodu kreskowego.

     Jak długie byłyby dzisiaj kolejki przy kasach, gdyby kasjer wciąż musiał ręcznie wprowadzać cenę każdego produktu? Przyzwyczajeni do obecnego standardu i ?piknięcia? kodu przy kasie nie zastanawiamy się nad tym. Tymczasem to właśnie dzięki kodom kreskowym podliczenie koszyka 50 produktów zajmuje kasjerowi zaledwie około trzy minuty.
    W każdej minucie doby na całym świecie skanowanych jest 3 472 222 kodów kresowych. To aż 5 miliardów ?piknięć? dziennie. Taką liczbą produktów można by obdarować 4/5 ludności świata, czyli na przykład każdego obywatela Azji i Europy. Aby zobrazować ogrom operacji biznesowych, do których wykorzystywany jest kod kreskowy, liczbę tę należałoby jednak co najmniej podwoić. Przesyłanie towarów, przyjęcia i wydania z magazynów, sprawdzanie ilości stanów i wiele innych czynności bez kodów pochłaniałyby wielokrotnie więcej czasu.
    Narodziny kodu kreskowego
    Dokładnie 26 czerwca 1974 roku w supermarkecie Marsh w Troy (Ohio, USA) zeskanowany został pierwszy kod kreskowy. Klientem był Clyde Dawson, dyrektor ds. badań i rozwoju Marsh, a produktem, który przypadkowo jako pierwszy wziął do ręki, opakowanie gum Wrigley Juicy Fruit. Dzisiaj znajduje się ono w Muzeum Narodowym Smithsonian Institution of American History w Waszyngtonie. Zeskanowanie kodu było niezmiernie ważną częścią procesu optymalizacji handlu, który rozpoczął się wiele lat wcześniej i trwa do dzisiaj.
    Prace nad znanym dzisiaj kodem kreskowym sięgają roku 1948. Ale dopiero Uniwersalny Kod Produktu (UPC) przedstawiony przez firmę IBM był pierwszym kodem kreskowym, którego symbol powszechnie przyjęto. Zakłada się, że nastąpiło to 3 kwietnia 1973 roku, kiedy producenci żywności formalnie przyjęli UPC jako standardowy kod kreskowy do oznaczania produktu. Po 14 miesiącach od tej daty dokonano pierwszego skanowania.
    Implementacja systemu kodów kreskowych do biznesu pochłonęła ogromne sumy. Szacuje się, że łączny budżet potrzebny na wyposażenie producentów i placówek handlowych w nowy sprzęt obsługujący kody kreskowe przekroczył 200 milionów dolarów. To niemal tyle, co budżet Pentagonu! Poniesione koszty zwróciły się jednak w ciągu kilku lat.
    Z duchem czasu
    Do tej pory kod kreskowy służył głównie producentom i sprzedawcom. Dla konsumentów czarne kreski z ciągiem cyfr widniejące na towarach były czarną magią. Ale dzisiejsza technologia sprawia, że informacje z kodów kreskowych możemy odczytywać my wszyscy ? konsumenci. Wystarczy mieć smartfon i skorzystać z jednej z wielu aplikacji, dzięki którym telefon staje się osobistym skanerem kodów kreskowych. W ten sposób konsument może odczytywać informacje o produktach. Dowie się na przykład jak są oceniane w testach, jakie opinie o nich mają internauci i gdzie je można kupić. W ten sposób uzyskamy również informację o promocjach oraz czy produkt znajduje się na listach produktów niebezpiecznych lub ? w przypadku leków ? jakie ma zamienniki.