Trzy polskie uczelnie będą modernizować śmigłowce Airbus Helicopters

    Firma Airbus Helicopters zajmująca się produkcją śmigłowców podpisała we wtorek w Gdańsku umowę o współpracy z trzema polskimi uczelniami technicznymi. Szkoły wyższe będą pracować nad ulepszaniem systemów i podzespołów helikopterów powstających w firmie.

    Na zdjęciu Jean-Brice Dumont wiceprezes Airbus Helicopters, prof. dr hab. inż. Stanisław Bielecki rektor Politechniki Łódzkiej, prof. dr hab. inż. Henryk Krawczyk rektor Politechniki Gdańskiej, prof. dr hab. inż. Zbigniew Łukasik rektor Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu

    Umowa dotyczy Politechniki Gdańskiej, Politechniki Łódzkiej oraz Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu.

    Jak powiedział PAP Tomasz Krysiński polski inżynier pracujący od 30 lat w Airbus Helicopters, radomska uczelnia ma pomagać w udoskonalaniu niektórych elementów elektrotechnicznych, automatycznego pilota oraz siłowników. Z kolei Politechnika Gdańska ma zająć się ulepszaniem systemów wspomagających śmigłowce w lotach nad dużymi akwenami wodnymi. Chodzi tu m.in. o sonary czy systemy służące mocowaniu śmigłowców na statkach.

    W przypadku Politechniki Łódzkiej podpisana w Gdańsku umowa zagwarantuje kontynuację trwającej już osiem lat współpracy tej uczelni z Airbus Helicopters. W ramach kooperacji łódzcy naukowcy pomagali m.in. przy konstrukcji śmigłowca hybrydowego X3 – jednego z najszybszych helikopterów na świecie, którego współtwórcą jest Krysiński. – Łodzianie zajmowali się optymizacją wirników bocznych, kadłuba oraz wlotów do silników, które są bardzo ważnym elementem przy tak szybkich śmigłowcach – powiedział PAP Krysiński.

    Dodał, że to właśnie dobra kooperacja z Politechniką Łódzką oraz poziom rozwiązań opracowanych przez naukowców z tej uczelni zachęciły firmę Airbus Helicopters do poszerzenia współpracy o inne polskie uczelnie.

    Krysiński wyjaśnił, że – w myśl zawartej umowy, polskie uczelnie będą pomagały głównie w modernizacji helikoptera typu EC725 Caracal, który firma produkuje od dziewięciu lat. — Każdy helikopter wymaga nieustannych ulepszeń – wyjaśnił Krysiński.

    Wiceprezes wykonawczy ds. inżynierii Airbus Helicopters Jean-Brice Dumont, wielokrotnie podkreślał w trakcie uroczystości, że liczy na to, iż współpraca z trzema polskimi uczelniami zaowocuje innowacyjnymi rozwiązaniami, które będzie można zastosować w maszynach produkowanych przez firmę.

    – Ta umowa pozwoli nam sprawdzić się na trudnym, bo bardzo wymagającym polu produkcji helikopterów. Da też szansę zdobyć nowe doświadczenie naszym studentom i naukowcom – powiedział z kolei PAP Henryk Krawczyk rektor Politechniki Gdańskiej, który wraz z rektorami Politechniki Łódzkiej i radomskiej uczelni podpisał we wtorek dokumenty dotyczące współpracy z producentem śmigłowców.