Trzy miliardy czujników MEMS od Boscha

    Czujniki mikroelektromechaniczne (MEMS) zastępują zmysły w nowoczesnych urządzeniach mobilnych. Zaawansowane technologicznie mikrourządzenia Boscha sprawiają, że samochody i urządzenia elektroniczne mogą rejestrować i analizować otaczający je świat.

    Znane z zastosowań w elektronice samochodowej mikroczujniki są obecnie stosowane także w smartfonach, laptopach, tabletach, konsolach do gier oraz w zegarkach sportowych. Wiele nowych funkcji w pojazdach i urządzeniach elektronicznych można zrealizować wyłącznie dzięki tym czułym przyrządom pomiarowym – przykładem może być elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP lub sterowanie smartfonami przy pomocy gestów, a nie klawiatury.

    Bosch wytwarza czujniki do wielu różnych zastosowań w elektronice samochodowej i użytkowej. Czujniki te mogą mierzyć ciśnienie, przyspieszenie, ruch obrotowy, przepływ masy oraz pole magnetyczne ziemi. Firma od samego początku miała duży wpływ na rozwój technologii MEMS (Micro-Electro-Mechanical-Systems – mikrosystemy elektromechaniczne) i odnotowuje dziś najwyższe obroty na dynamicznym rynku czujników MEMS. Od czasu rozpoczęcia produkcji w roku 1995 Bosch wyprodukował już ponad 3 miliardy takich czujników. Każdego roku wielkość produkcji osiąga kolejne rekordy: wyprodukowanie pierwszego miliarda czujników zajęło wprawdzie 13 lat, ale już drugi miliard zszedł z taśm produkcyjnych po kolejnych 3 latach. Wyprodukowanie trzeciego miliarda zajęło firmie już tylko 1,5 roku. W 2012 r. taśmy fabryki procesorów w Reutlingen opuściło ok. 600 mln czujników, co oznacza że fabryka produkuje 2,4 mln szt. dziennie.

    – Dziś już trudno wyobrazić sobie elektronikę samochodową i użytkową bez czujników MEMS. W przyszłości, w Internecie rzeczy i usług będą one pełniły rolę zmysłów w systemach i obiektach, mówi Klaus Meder, prezes działu branżowego Bosch Automotive Electronics.

    Czujniki MEMS są najmniejszymi produktami, jakie wytwarza Bosch. Pierwszym polem działania były czujniki dla branży elektroniki samochodowej. Firma produkuje czujniki MEMS dla pojazdów od 1995 r. Przykładowo, głównym elementem elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy ESP jest czujnik momentu obracającego, który rejestruje ruch obrotowy samochodu wokół jego osi pionowej. We współczesnym pojeździe może być zamontowanych nawet 50 czujników MEMS. Do wymagań ważnych z punktu widzenia przemysłu motoryzacyjnego należy zaliczyć przede wszystkim niezawodność i wytrzymałość, gdyż czujniki mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Wielkość konstrukcji i zużycie energii odgrywają tutaj mniejszą rolę. Jednak są to cechy istotne dla zastosowań czujników w smartfonach lub konsolach do gier. Dlatego z biegiem lat zredukowano wielkość czujników do 1/50 rozmiaru wyjściowego. Najnowocześniejsze z czujników łączą wiele funkcji w jednej obudowie liczącej zaledwie kilka milimetrów kwadratowych. Zużycie prądu udało się obniżyć nawet o współczynnik 100. Bosch jest jedynym producentem na rynku, który całkowicie samodzielnie wytwarza różne typy czujników do wielu zastosowań. Ogółem posiada ponad 1 000 patentów i wniosków patentowych w dziedzinie technologii MEMS.