Trzy linie metra w Londynie ? Victoria Line, Jubilee Line oraz Metropolitan Line ? wyposażone są w urządzenia wyprodukowane przez ABB, między innymi w fabryce ABB w Aleksandrowie Łódzkim, która montuje obecnie zespoły transformatorowo-prostownikowe dla trakcji Metropolitan Line. Do końca roku zostanie dostarczonych łącznie 27 takich zespołów.
Prostowniki spełniły szereg restrykcyjnych wymogów, zgodnych z tzw. British Standard, dotyczących między innymi żywotności, wytrzymałości na czynniki zewnętrzne, czy wpływu na otoczenie (hałas, kompatybilność elektromagnetyczna). Urządzenia musiały przejść bez żadnych zastrzeżeń dodatkowe niestandardowe testy. Według specyfikacji klienta wszystkie zastosowane w nich materiały muszą być niepalne. Nawet farba użyta do pomalowania prostowników musiała spełniać specyficzne wymagania klienta. Dlatego sprowadzano ją specjalnie z Anglii.
W transformatorach, których producentem jest ABB w Hiszpanii, zastosowano z kolei nowe rozwiązanie konstrukcyjne opracowane we współpracy z polskimi inżynierami z Aleksandrowa Łódzkiego.
?Inwestor, czyli londyńskie metro, jak i główny wykonawca inwestycji na Metropolitan Line, czyli firma Balfour Beatty są bardzo zadowoleni z parametrów transformatora i prostownika. Urządzenia są sprawdzone i do tego stopnia pewne, że podczas uruchomienia na podstacji pracował tylko jeden nasz zespół transformatorowo-prostownikowy, podczas gdy normalnie sieć zasilana jest z dwóch pracujących równocześnie zespołów? ? powiedział Roman Mysiala, kierownik zespołu zarządzania projektami w ABB Sp. z o. o.
19 prostowników już trafiło do Anglii i trwa ich uruchomienie na podstacjach. Z fabryki w Aleksandrowie Łódzkim wyjechały na niskopodwoziowych naczepach, a na Wyspy trafiły drogą morską. Już w samym Londynie, ze względu na ograniczenie ruchu w centrum miasta, transport na miejsce instalacji jest możliwy za zgodą służb miejskich.
Metropolitan Line ma 66,7 km długości i liczy 34 stacje. To najszybsza linia metra w Londynie (na większości odcinków pociągi osiągają prędkość 80-90 km/h) oraz najstarsza linia na świecie, otwarta w 1863 roku. Władze metra dbają o jej prestiż.
?Wybrano nas jako dostawcę prostowników, ponieważ spełniliśmy wszystkie bardzo wysokie wymagania opisane w specyfikacji, jesteśmy znaną globalną firmą oraz od dłuższego czasu umacniamy udaną współpracę z tym klientem. Nie bez znaczenia jest również fakt, że nasz dział inżynieringu ma dobrą opinię wśród angielskich kontrahentów? ? powiedział Piotr Kozubski, kierownik Działu Projektowania i Uruchomień w Dywizji Napędów i Automatyzacji Produkcji ABB.