Oszczędzajmy tytan

Trwają prace nad nową technologią ALM (Additive Layer Manufacturing), która może znacznie obniżyć koszty i zniwelować odpady związane z produkcją złożonych elementów ze stopów tytanu wykorzystywanych w lotnictwie.
Projekt RAWFEED (Rolling Assisted Wire Feed) jest badany w ramach wspólnego projektu prowadzonego przez Cranfield University, firmy Airbus, Delcam oraz University of Bath. Badania pochłoną blisko milion funtów.
Zaangażowane strony podkreślają, że proces może zmniejszyć ilość odpadów, które kształtują się obecnie na poziomie 80-90%, do poziomu 30-35%. Przy okazji wspólnie uda się zwiększyć prędkość produkcji niemal 50-krotnie w porównaniu do konwencjonalnych metod.
Technologia RAWFEED wykorzystuje palnik spawalniczy do ciągłego osadzania materiału na tytanowym podłożu, które tworzy pierwszą warstwę wytwarzanego elementu. Kolejne nakładane warstwy są chłodzone, a następnie walcowane. Proces ten jest powtarzany aż do uzyskania pożadanego kształtu detalu.
Badacze z Cranfield dostarczą na potrzeby badań dużą spawarkę FSW, która jest w stanie zapewnić odpowiednią kontrolę ruchu i siły – niezbędną dla uzyskania dobrych efektów późniejszego walcowania na zimno. Delcam opracuje z kolei niezbędne oprogramowanie pozwalające sterować procesem. Natomiast naukowcy z University of Bath stworzą system pomiarowy, który pomoże zagwarantować najwyższą jakość tak wytworzonym elementom.

Źródło: eurekamagazine