Łódka na energię słoneczną powstaje w Ustce

    W Stoczni Ustka powstaje najlżejsza w Europie łódź regatowa napędzana energią słoneczną – Fiten Solar 2012. Jej kadłub, wybudowany w nowoczesnej technologii infuzji według projektu gdyńskich inżynierów, będzie ważył tylko 12 kg. Łodzie poruszane dzięki panelom fotowoltaicznym są przykładem efektywnego zastosowania energii odnawialnej ze słońca w sporcie i przemyśle.
    Łódka Fiten Solar 2012 została zaprojektowana z myślą o Frisian Solar Challenge, najtrudniejszych i największych regatach łódek solarnych na świecie. Co dwa lata odbywają się one na wodach holenderskiego regionu Fryzji. Biorą w nich udział zawodnicy ze Stanów Zjednoczonych, Australii, Brazylii i całej Europy. Promują wykorzystanie odnawialnych źródeł energii oraz współpracę między ośrodkami akademickimi a sektorem przemysłu nowoczesnych, ekologicznych technologii. Fiten Solar Team, jako jedna z dwóch ekip z Polski (drugą jest drużyna Politechniki Gdańskiej), wystartuje w nich w przyszłym roku już po raz czwarty.
    Do pokonania jest prawie 250 km tylko dzięki energii czerpanej ze słońca, bez doładowania z zewnątrz oraz wprowadzania zmian konstrukcyjnych podczas trwania wyścigu. Dlatego wymagają łodzi o specyficznej, starannie przygotowanej konstrukcji – wyjaśnia Bartosz Puchowski, kierownik Fiten Solar Team, główny projektant łódki i jej sternik.
    Fiten Solar 2012 wyróżnia się kadłubem o bardzo małym oporze. Dzięki zastosowaniu wysokiej jakości kompozytów epoksydowo-węglowych oraz technologii infuzji w formie jednostka będzie ultralekka. Sam kadłub będzie ważył 12 kg, a łódka w pełni wyposażona, ze sternikiem i panelami fotowoltaicznymi, gotowa do pływania 224,5 kg. Jej 2 kg cięższe poprzedniczki, wykorzystywane przez Fiten Solar Team, od 4 lat były najlżejsze w całej stawce regat. Dodatkowo łódkę wyróżnia system stabilizujący – specyficzne pływaki boczne o niewielkiej masie i dużej stateczności.
    Stocznia Ustka, w której powstaje kopyto, forma i kadłub testowy łódki, nie po raz pierwszy współpracuje z zespołem Bartosza Puchowskiego. Wcześniej według jego projektu w podobnej technologii zbudowała dla holenderskiego odbiorcy łódkę Outlaw 999, przeznaczoną do żeglugi śródlądowej i w morskiej strefie przybrzeżnej. Fiten Solar różni się jednak znacząco od dotychczasowych produkcji.