Inwestycje 2009: niepewne prognozy

    Niepewna sytuacja ekonomiczna Polski utrudnia prognozowanie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) do naszego kraju w 2009 r. To jeden z wniosków z konferencji ?Podsumowaniedziałalności PAIiIZ w 2008 roku oraz plany na rok 2009?. Według Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, na możliwości prognostyczne składają się takie czynniki jak: wielkość napływu BIZ prezentowana przez Narodowy Bank Polski (NBP), wielkość deklaracji inwestycyjnych oceniana na podstawie projektów prowadzonych przez Agencję oraz ocena sytuacji makroekonomicznej.
    Biorąc pod uwagę powyższe dane, w 2009 roku można się spodziewać napływu BIZ w granicach od 7 do 10 mld EUR. Według Pawła Wojciechowskiego, prezesa PAIiIZ, szansą dla Polski są inwestycje poszukujące efektywności. Taniejąca złotówka pociąga za sobą obniżenie kosztów inwestycji, a tym samym zachęca inwestorów (chociażby z takich sektorów, jak centra obsługi telefonicznej czy spożywczy) do przenoszenia działalności gospodarczej do naszego kraju. Według PAIiIZ, Polska jest wciąż atrakcyjna dla inwestorów szukających niższych kosztów koniecznych do przetrwania w okresie kryzysu.
    W 2008 r. Agencja zakończyła 56 projektów inwestycyjnych z 17 krajów o wartości 1,5 mld EUR. Najwięcej projektów pochodzi z sektora call center (21) i motoryzacyjnego (13). Dla porównania w 2007 r. PAIiIZ zamknęła 57 projektów o wartości 1,3 mld EUR. W ubiegłym roku roku do najważniejszych projektów należały m.in. inwestycje następujących firm: Lafarge z Francji (sektor budowlany, 115 mln EUR, 625 miejsc pracy), Credit Suisse ze Szwajcarii (sektor BPO, 8,3 mln EUR, 500 miejsc pracy), Cadbury z Wielkiej Brytanii (sektor spożywczy, 256,7 mln EUR, 750 miejsc pracy), Jabil z USA (sektor elektroniczny, 20 mln EUR, 600 miejsc pracy), City z Wielkiej Brytanii (sektor BPO, 7,5 mln EUR, 500 miejsc pracy), SWS Group z Irlandii (sektor BPO, 1 mln EUR, 370 miejsc pracy), Lenovo Technology B.V. z Chin (sektor elektroniczny, 4 mln EUR, 1276 miejsc pracy), ADPF ? projekt niemiecko-japoński (sektor motoryzacyjny, 150 mln EUR, 700 miejsc pracy).
    Niekwestionowanym liderem wśród krajów, które zainwestują w Polsce nadal pozostają USA (12 projektów), na drugim miejscu znalazły się Niemcy (6 projektów), a na trzecim ? Japonia z 5 projektami. Dane pokazują, że Agencja wyspecjalizowała się w pozyskiwaniu projektów z branży BPO (call center) ? w zeszłym roku sfinalizowała ich aż 21. Drugą liczącą się grupę stanowiły inwestycje z sektora motoryzacyjnego ? było ich 13.