Replika samochodu K.I.T.T. z serialu ?Nieustraszony? na targach elektroniki użytkowej CES w Las Vegas.
W latach osiemdziesiątych amerykańska fabryka snów wyemitowała telewizyjny serial akcji ?Nieustraszony? (?Knight Rider?). Jedną z kluczowych ról odegrał w nim Pontiac Firebird Trans Am o nazwie K.I.T.T. ? zautomatyzowany samochód, który komunikował się za pomocą głosu. Prawie 30 lat po zakończenia emisji serialu, zautomatyzowana jazda nie jest już filmową fikcją. ? Bosch powoli zmienia science-fiction w rzeczywistość ? powiedział członek zarządu Bosch dr Dirk Hoheisel. Technologia Bosch pozwala na to, że w niektórych sytuacjach, na przykład podczas parkowania czy jazdy w korku, samochód sam sobą steruje. W dniach 6 ? 9 stycznia Bosch prezentuje swoje rozwiązania podczas ?Vehicle Intelligence Marketplace? na targach elektroniki użytkowej CES w Las Vegas.
Bosch, jako jeden z największych na świecie dostawców rozwiązań motoryzacyjnych, od 2011 roku prowadzi prace nad zautomatyzowaną jazdą w Palo Alto w USA oraz w Abstatt w Niemczech. Zespoły w obu lokalizacjach korzystają zdoświadczenia ponad 5 000 inżynierów Bosch zajmujących się układami wspomagania jazdy. Bezpieczeństwo jest głównym motorem rozwoju w firmie Bosch. Każdego roku na całym świecie w wypadkach samochodowych ginie około 1,3 miliona ludzi, a ich liczba stale rośnie. W 90% przyczyną wypadku jest błąd ludzki.
Od układu hamowania awaryjnego do asystenta jazdy w korku
Odciążenie kierowców w sytuacjach krytycznych na drodze może uratować życie wielu ludzi. Według badań, tylko w Niemczech, inteligentny układ hamowania awaryjnego mógłby zapobiec nawet 72% wszystkich wypadków spowodowanych najechaniem, gdyby wszystkie samochody były wyposażone w ten układ. Bezpieczną i bezstresową jazdę zapewnia także asystent jazdy w korku stworzony przez firmę Bosch. Przy prędkości dochodzącej do 60 km/h układ samoczynnie hamuje przy dużym zagęszczeniu ruchu, samoczynnie przyspiesza i utrzymuje samochód na właściwym pasie ruchu.
? Obroty Bosch ze sprzedaży układów wspomagających osiągną w 2016 roku wartość 1 mld EUR. Układy wspomagające stanowią podstawę koncepcji zautomatyzowanej jazdy, która będzie wdrażana etapami. Bosch myśli już o wysokim stopniu automatyzacji, w którym kierowca nie będzie musiał nadzorować pojazdu. ? Dzięki funkcji pilota (Highway Pilot) w 2020 roku samochody będą poruszały się automatycznie od wjazdu na autostradę aż do zjazdu ? powiedział Hoheisel. W ciągu kolejnego dziesięciolecia samochody będą poruszać się automatycznie we wszystkich sytuacjach na drogach.
Czujniki Bosch ? "organy zmysłów" w samochodzie
Zautomatyzowanie funkcji jazdy ma wpływ na wszystkie segmenty działania samochodu ? układ napędowy, hamulcowy i kierowniczy ? i wymaga kompleksowej wiedzy na temat ich funkcjonowania. Podstawą automatyzacji są czujniki radarowe, wideo oraz ultradźwiękowe, które Bosch od wielu lat produkuje w milionach egzemplarzy. ? Czujniki służą jako ?oczy i uszy? dzięki którym samochody mogą analizować otoczenie pojazdu ? powiedział Hoheisel. Wydajne oprogramowanie i procesory przetwarzają zgromadzone przez czujniki informacje gwarantując bezpieczną i ekonomiczną jazdę.
Przejmowanie coraz większej liczby zadań przez samochód stawia szczególne wymagania przed układami bezpieczeństwa, takimi jak układ hamulcowy i kierowniczy. Aby zapewnić jak najwyższy poziom bezpieczeństwa w razie awarii któregoś z tych komponentów, potrzebny jest rezerwowy układ, który w przypadku układu hamowania istnieje już dziś. Układ wspomagania siły hamowania iBooster oraz układ ESP mogą bowiem – niezależnie od siebie – wyhamować samochód bez interwencji kierowcy.
iBooster: klucz do zautomatyzowanej jazdy
Układ wspomagania siły hamowania może wytwarzać ciśnienie hamowania samoczynniei trzy razy szybciej niż układ ESP. Jeżeli na przykład inteligentny układ hamowania awaryjnego rozpozna sytuację zagrożenia, będzie on w stanie znacznie szybciej zatrzymać samochód. Równocześnie układ iBooster radzi sobie także z łagodnym hamowaniem funkcji ACC aż do całkowitego zatrzymania pojazdu. Jego praca jest przy tym niemal bezszelestna.
Układ iBooster jest kluczowym elementem także w samochodach hybrydowych i elektrycznych. W połączeniu ze specjalnie zaprojektowaną dla samochodów hybrydowych i elektrycznych wersją ESP hev umożliwia niemal całkowity odzysk energii hamowania i przekształcenie jej w energię elektryczną, co dodatkowo zwiększa zasięg jazdy przy korzystaniu z napędu elektrycznego. Dzięki wspomaganiu iBooster większość sytuacji spowolnienia ruchu może być wykorzystanych do maksymalnego odzysku energii dla silnika elektrycznego lub hybrydowego. Jeśli konieczne jest silniejsze hamowanie lub generator nie jest w stanie dostarczyć żądanego momentu hamowania, układ wspomagania iBooster wytwarza dodatkowe ciśnienie w sposób klasyczny, za pomocą pompy hamulcowej.
Technologia Bosch podczas ?Vehicle Intelligence Marketplace?
Technologie i know-how firmy Bosch zachwycają producentów samochodów na całym świecie o czym świadczy między innymi nagroda ?Excellent Development Partner?, przyznana Boschowi przez amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych Tesla. Na swoim stoisku, Bosch prezentuje replikę legendarnego samochodu K.I.T.T. z serialu ?Nieustraszony?.