Best of European Business Awards

    Zespół dziennika Financial Times po raz kolejny wybrał najlepsze europejskie firmy. Stosunkowo młode Polskie przedsiębiorstwa nagrodzono w kategoriach "wzrost", "budowanie wartości", "innowacje" i "najlepsza strategia w nowej Europie".
    Prestiżowa nagroda przyznawana jest firmom z największych europejskich krajów. W tym roku po raz pierwszy do konkursu włączono firmy z Polski, obok sześciu innych państw, m.in. Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii.  Financial Times podkreślił, że zwycięskie firmy są stosunkowo nowymi przedsiębiorstwami, założonymi przez pełnych determinacji przedsiębiorców. Zdaniem dziennika dowodzi to świeżości polskiego kapitalizmu, który w większym stopniu opiera się na indywidualnej inicjatywie niż na sile instytucji.
    Poniżej krótkie opisy zwycięzców w poszczególnych kategoriach.
    Cersanit SA  – Wzrost
    Cersanit SA Cersanit jest trzecim największym producentem płytek ceramicznych w Polsce i znaczącym graczem na rynku mebli i ceramiki łazienkowej. Mimo uruchomienia produkcji ceramiki dopiero w 2001, firmie udało się pozyskać 16% rynku w roku 2003. Firma potrafiła rozszerzyć swoje portofolio produktów od płytek sanitarnych do szerokiej gamy wyposażenia łazienek. Uruchomiła także dwie nowe fabryki by zaspokoić potrzeby rynku. W najbliższych miesiącach firma planuje także budowę fabryki w Rosji lub na Ukrainie. Dochody wzrosły o 23% w 2004, dystansując wyniki konkurencji. Cersanit zaliczany jest do firm w grupie WIG 20 od lutego 2005.
    Amica Wronki SA – Budowanie wartości
    Amica SA jest największym producentem urządzeń gospodarstwa domowego w Polsce. Firma zbudowała swoją pozycję w UE, głównie w Niemczech i w Skandynawii dzięki swoim markom Premiere i Gram. Rygorystycznie realizowała strategię internacjonalizacji, penetrując zagraniczne rynki i zakładając lub przejmując firmy lokalne, jednocześnie podtrzymywała bliską współpracę z rodzimymi dostawcami. Eksport stanowi 40% obrotów firmy. Najważniejsze inwestycje w strategii eksportu to przejęcie departamentu lodówek domowych z Gram Domestic w Danii. Amica zyskała w ten sposób prawa do popularnej marki i dostęp do nowych kanałów dystrybucji.
    Comarch SA – Innowacje
    Conmarch SA jest wiodącą na rynku  firmą projektowania oprogramowania dla sektora telekomunikacji (rachunki i zarządzanie systemami telekomunikacyjnymi). Ma własny, dobrze rozwinięty program badań i rozwoju stworzony na bazie dwoistego podejścia:  krótkoterminowych badań finansowanych ze środków własnych firmy i długoterminowych badań mających na celu rozwój nowych produktów i usług, finansowany z dotacji UE. Ponad 500 pracowników Comarchu pracuje nad badaniami i rozwojem. Firma wyjątkowo dobrze przyciąga młode talenty z Polski, Niemiec, Słowacji i Ukrainy a także współpracuje z Politechniką Lwowską. Firma planuje otworzenie trzech dodatkowych centrów w Polsce a także otwarcie centrów kompetencyjnych w Bremen i Flanders w 2006.
    Grupa Maspex Wadowice – Strategie Nowej Europy
    Maspex jest największym producentem potraw błyskawicznych (kawy cappuccino, czekolady, śmietanek do kawy) w Europie Środkowo-Wschodniej. W 2004 firma zrealizowała wiele przejęć, kupiła Walmark, wiodącego producenta soków w Czechach i na Słowacji oraz Olympos, drugiego producenta soków na Węgrzech. Firma posiada także fabryki w Rumunii i Kaliningradzie. Mimo, iż Maspex ma także zakład w Niemczech, Europa Środkowo-Wschodnia jest w centrum zainteresowań firmy ze względu na duży potencjał wzrostu. Przedsiębiorstwo rozważa obecnie większe inwestycje na  budowanie swoich marek w Czechach, na Słowacji i Węgrzech.
    O konkursie:
    Europa posiada wiele niewykorzystanych szans. By je wykorzystać potrzebuje szybkorosnących, zyskownych i innowacyjnych firm, które samodzielnie przetrwają na rynku globalnym. Takie firmy potrzebują silnych rynków lokalnych, by osiągnąć sukces za granicą.
    Roland Berger Strategy Consultants wraz z redakcją Financial Times stworzyło więc konkurs "Best of European Business" Więcej informacji dostępnych jest na stronie internetowej Best of European Business.