100 000 000 ESP od Boscha

    Od czasu rozpoczęcia produkcji seryjnej układu ESP w 1995 r., firma Bosch wyprodukowała ich już 100 mln sztuk. Elektroniczny układ ESP pozwala zachować stabilność toru jazdy i często uniknąć wypadku zwłaszcza na śliskiej jezdni lub podczas zbyt szybkiego pokonywania zakrętów.

    – W minionych latach układ ESP przyczynił się nie tylko do uratowania życia wielu ludziom, ale stał się także ważnym fundamentem dla innych funkcji wspomagających oraz umożliwiających zautomatyzowane prowadzenie samochodu, mówi Gerhard Steiger, szef działu branżowego Bosch Chassis Systems Control.

    ESP jest najważniejszym układem bezpieczeństwa w samochodzie zaraz po pasach. Wg przeprowadzonych badań może on zapobiegać nawet 80% wypadków związanych z poślizgiem. Szczegółowa analiza statystyk wypadkowych GIDAS pokazuje, że tylko w 2011 roku układ ESP uratował życie 540 osobom w Niemczech. W tym roku 60% samochodów było wyposażonych w układ ESP, a coraz więcej krajów wprowadza obowiązek stosowania tego układu, jako wyposażenia standardowego, we wszystkich nowych pojazdach. W Europie obowiązek ten dotyczy już wszystkich pojazdów z homologacją wydaną po październiku 2011. Od listopada 2014 układu ESP nie trzeba już szukać na listach wyposażenia opcjonalnego samochodów, gdyż będzie stanowił wyposażenie standardowe każdego nowego samochodu. Dziś 78% wszystkich nowych aut osobowych i lżejszych użytkowych w Europie jest wyposażonych w ESP. Obowiązek seryjnego montażu tego układu we wszystkich pojazdach o masie do 4,5 tony został wprowadzony w USA. W Australii oraz Izraelu również wprowadzono taki obowiązek. W Japonii, Korei, Rosji oraz Turcji odpowiednie przepisy wejdą w życie w nadchodzących latach. Obecnie na świecie w układ ESP jest wyposażonych 55% wszystkich samochodów osobowych i lżejszych użytkowych. Także w Chinach już prawie co czwarty nowy samochód osobowy jest seryjnie wyposażony w ESP. O rosnącej popularności układu świadczy popyt. Od rozpoczęcia produkcji układu w roku 1995 do roku 2010 wyprodukowano w sumie 50 mln systemów ESP. W ciągu 4 kolejnych lat liczba ta zwiększyła się dwukrotnie. – Od 2010 roku produkujemy więcej układów ESP niż dobrze znanych układów ABS, mówi Steiger. Bosch produkuje układy ESP w Niemczech, Francji, USA, Chinach, Indiach oraz Brazylii.